Khamis, 31 Januari 2013

Thailand sekat 200 orang Rohingya

Rohingya
Pelarian Rohingya disekat dari masuki Thailand.

BANGKOK - Tentera laut Thailand menyekat kapal membawa lebih 200 pelarian Rohingya dari memasuki negara itu selepas mereka mencetuskan keganasan di barat Myanmar, tiga hari lalu.

Pegawai polis tempatan berkata, tindakan keras itu dilaksanakan bagi mengekang perkara sama berlaku di Thailand.

“Kami menemui mereka kira-kira 40 kilometer dari tanah besar dan terpaksa menghalang mereka dari memasuki negara ini.

Sementara itu, tentera Myanmar menembak mati seorang penduduk dalam satu rusuhan melibatkan penduduk Islam di wilayah bergolak Rakhine, kelmarin.

Insiden itu berlaku, di kawasan majoriti etnik Rohingya yang beragama Islam.

Pegawai tentera berkata, seramai 20 penduduk Rohingya cuba menyerang tentera dan rusuhan tersebut.

Rabu, 30 Januari 2013

MAJLIS PELANCARAN BUKU PELAN INTEGRITI ATM

Ditulis oleh Lt Keshvinder   
Majlis Pelancaran Buku Pelan Integriti ATM telah diadakan pada 30 Jan 13 bertempat di Auditorium Kementerian Pertahanan, Kuala Lumpur.  Majlis tersebut telah disempurnakan oleh Yang Berbahagia Jeneral Tan Sri Dato' Sri Zulkifeli bin Mohd Zin, Panglima Angkatan Tentera.  Turut serta pada majlis tersebut adalah Panglima-panglima Perkhidmatan, Pegawai Kanan, para pegawai serta anggota dari ketiga-tiga Perkhidmatan.
Kelahiran Buku Pelan Integriti ATM adalah sejajar dengan inspirasi kepimpinan negara yang berkehendakkan setiap agensi kerajaan khususnya ATM untuk mempratikkan pelan tindakan bagi meningkatkan dan mengukuhkan integriti serta nilai-nilai etika di kalangan warganya.  Berlandaskan semangat Pelan Integriti Nasional, pelan tindakan yang dirancang secara komprehensif dan pragmatik dilihat mampu memperkasakan lagi agenda pengurusan dan pentadbiran ATM di tahap terbaik dan cemerlang.  Pelan Integriti ini dilihat mampu membentuk keperibadian yang unggul di kalangan warga ATM serta dapat memupuk sikap tanggungjawab bagi memberi perkhidmatan yang baik kepada rakyat.

HOT BERGAMBAR - PRAMUGARI KELANTAN STOINK ARAK DI ROGOL.


Seorang pramugari berusia 22 tahun yang mahu meraikan kejayaan bersama rakan sekerja selepas mendapatkan pekerjaan tetap bertukar tragedi apabila dia dirogol seorang lelaki tidak dikenali di sebuah hotel di Sentul, kelmarin.Difahamkan, mangsa dari Kota Bharu, Kelantan, baru memulakan pekerjaannya dengan sebuah syarikat penerbangan sebulan lalu dan dibawa rakannya ke sebuah kelab malam untuk meraikan kejayaannya dan mengajar mangsa untuk bersosial.
Dalam kejadian kira-kira jam 10 malam itu, mangsa yang tidak pernah meminum arak sebelum ini dikatakan hilang kawalan.
Menurut sumber, kesempatan itu digunakan seorang lelaki berusia lingkungan 20-an untuk mendekati mangsa sebelum membawanya yang dalam keadaan mabuk ke sebuah hotel berhampiran.
"Mangsa kemudian dirogol lelaki terbabit sebelum meninggalkan mangsa berseorangan. Kejadian itu hanya disedari mangsa selepas mendapati dia berbogel dalam sebuah bilik hotel, kira-kira jam 10 pagi keesokan harinya.

DBKL buka kaunter bayar cukai di pusat beli belah

KUALA LUMPUR 30 Jan. - Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) akan membuka kaunter bayaran cukai taksiran di tiga buah pusat beli belah bermula Jumaat ini.
Pengurus Perancangan Korporat DBKL, Dr Ismail Stapa dalam satu kenyataan hari ini berkata, pembukaan kaunter itu bersempena dengan Bulan Pembayar Cukai Taksiran DBKL Penggal Pertama Tahun 2013.
Kaunter bayaran:
di Jusco Taman Maluri Cheras dan Mid Valley Megamall pada jam 10 pagi hingga 9 malam, serta di Jusco Metro Prima Kepong pada jam 10 pagi hingga 8 malam sepanjang bulan Februari.

manakala kaunter bergerak akan dibuka di sebelah Pejabat Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Bandar Sri Permaisuri, Cheras pada jam 9 pagi hingga 6 petang mulai 1 Februari hingga 10 Februari.
Digalakkan anda mengambil kesempatan itu untuk membayar cukai taksiran dengan mengemukakan bil ketika membuat pembayaran di kaunter tersebut.
Orang ramai boleh menghubungi Zaisatul Khairyzal Salleh di talian 03-26179950 untuk maklumat lanjut.

Cari kakak, terpisah sejak 44 tahun lalu

Cari kakak, terpisah sejak 44 tahun lalu
Samsudin Mohd
 
PEKAN – Perpisahan ibu dan bapa sejak 44 tahun lalu menyebabkan seorang adik lelaki terpaksa menjejaki kakak kandungnya yang tidak pernah ditemui sejak kecil.

Samsudin Mohd, 47, kini melakukan pelbagai usaha untuk mencari Fauziah Mohd, 48 yang terpisah sejak tahun 1969.

Menurut Samsudin, dia bertekad untuk mencari kakak sulungnya itu kerana ibunya, Minah Mahmud, 68 terlalu rindukan Fauziah.

“Saya ada bertemu dengan keluarga baru ayah di sini, dan dimaklumkan bahawa ayah sudah meninggal dunia pada 2008," katanya.

Katanya, dia turut meminta bantuan daripada Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) bagi mengesan alamat terkini Fauziah namun statusnya gagal dikesan walaupun sebelum ini dia mendapat maklumat mengatakan Fauziah berada di Kelantan.

Menceritakan kembali mengenai perpisahan itu, menurutnya, dia terputus hubungan dengan kakaknya sejak 1969 apabila ibu dan arwah bapanya bercerai ketika mereka tinggal di Kampung Ajil, Terengganu.

“Kakak diambil dan dijaga arwah bapa manakala saya pula berada di bawah jagaan ibu," katanya.

Samsudin menjelaskan, keluarga arwah ayah di sini ada memaklumkan bahawa Fauziah bersama suami dan anak-anaknya pernah tinggal sementara di rumah mereka di Kampung Tanah Putih pada 1997, namun berpindah setahun kemudian.

“Ketika itu, kakak saya mempunyai sepasang anak lelaki dan perempuan. Saya juga dimaklumkan bahawa mereka menetap di Kelantan,” katanya.

Menurutnya, anak sulung Fauziah yang hanya dikenali sebagai Farah ada datang ke rumah keluarga ayahnya di sini untuk menjemput mereka ke majlis perkahwinannya beberapa tahun lalu.

“Nombor telefon yang diberikan kepada keluarga ayah juga sudah tidak dapat dihubungi. Malah, kakak sekeluarga tidak pernah lagi datang berjumpa keluarga di sini,” katanya.

Orang ramai yang mempunyai maklumat diminta menghubungi Samsudin di talian 019-5190759 atau 019-9208119 dengan segera.

Jawatan Kosong Pos Malaysia Berhad - 22 Februari 2013

pos malaysia berhad

Pos Malaysia Berhad is a Public Listed Company on the Main Board of Bursa Malaysia. We employ more than 16,000 people, at more than 700 outlets, reaching more than 6 million addresses nationwide.With a solid financial standing, we continue to deliver to our stakeholders the good performance that is expected of us, year in and year out. We are now accelerating our transformation journey and we are looking for highly dynamic professionals who are results driven to join us in the following positions: 

1.Assistant Project Manager, PRS 
(closing Date: 5 February 2013)

2.Assistant Vice President, Legal
(Closing date: 22 February 2013

Sila klik pada senarai jawatan diatas untuk maklumat lanjut iklan jawatan

Location: Kuala Lumpur
Sector: Private

Baca iklan jawatan kosong ini selanjutnya di: http://careeron9.blogspot.com/2013/01/jawatan-kosong-pos-malaysia-berhad-22.html#ixzz2JQEMmjDn
Under Creative Commons License: Attribution Share Alike
Follow us: @careeron9 on Twitter | careeron9 on Facebook

Selasa, 29 Januari 2013

Hot ! Kit Siang kurang ajar , politikkan kematian Willian Yau Zhen !




Tindakan Penasihat DAP, Lim Kit Siang yang menyalahkan UMNO dan Barisan Nasional (BN) serta mendakwa Malaysia tidak selamat untuk kanak-kanak seperti William Yau Zhen Zhong, 6, disifatkan sebagai biadab.

Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam berkata, tuduhan melampau itu tidak seharusnya dikeluarkan oleh seseorang yang berpengalaman dalam politik seperti Kit Siang.
"Saya amat kurang senang apabila diberitahu Lim Kit Siang menuduh UMNO dan BN tidak menjaga keselamatan kanak-kanak.
"Perkara ini berlaku di Selangor, sepatutnya yang dipersalahkan ialah Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim kerana beliau merupakan Pengerusi Keselamatan negeri itu, bagaimanapun kita tidak mahu menuduh beliau.
"Tetapi apabila Kit Siang yang merupakan ahli politik senior membuat tuduhan sebegitu, ini sesuatu yang tidak baik, tuduhan yang amat kurang ajar," ujarnya.

Mengimarah agama setelah kewafatan Nabi

SEREMBAN – Menteri Besar Negeri Sembilan, Dato’ Seri Utama Hj Mohamad Hj Hasan, memenuhi undangan Dato’ Sheikh Muhammad Fuad Kamaludin, Penaung Yayasan As-Sofa di Majlis Ilmu dan Sambutan Maulidurasul 1434H serta Majlis Pengkhataman Kitab Al-Muwatta di Masjid Negeri Seremban, malam tadi.
“Sesungguhnya usaha mengimarahkan agama Islam yang merupakan tiang agama ini tidak pernah berhenti pada hujung waktu, walaupun  setelah kewafatan Nabi Muhammad Salallahu Alaihi Wasallam, penghulu nabi Allah,” katanya.
Majlis ilmu yang penuh barakah itu menghimpunkan seramai 7,000 orang pelajar, ilmuan serta agensi kerajaan dan swasta bermula dengan solat Maghrib berjemaah, disusuli dengan usrah yang disampaikan sendiri oleh Dato’ Sheikh Muhammad Fuad Kamaludin bagi memenuhi ruang waktu sementara menanti waktu Isyak.
“Hakikatnya, tidak cukup sekadar pujian, usaha yang dilakukan oleh Yayasan As-Sofa melalui penaung, Dato’ Sheikh Muhammad Fuad Kamaludin ini amat disanjung tinggi. Hasil usaha ini telah memberikan ilmu pengetahuan yang amat baik buat generasi muda agar mendalami ilmu agama dengan sebaik mungkin,” katanya lagi.
Sejurus selesai solat Isyak berjemaah, bacaan Asamaul Husna, Qasidah disusuli zikir munajat ke hadrat Allah Taala diselang-seli, mengundang seribu kerahmatan dan keberkatan daripada Allah Taala.
“Cadangan mewujudkan Universiti As-Sofa di atas tanah kurniaan DYMM Yang Di-Pertuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Muhriz ibni Almarhum Tuanku Munawir dan mewujudkan Fakulti Kuliyyah Al-Azhar, yang mana tenaga pengajarnya didatangkan dari Universiti Al-Azhar merupakan satu-satunya usaha dakwah yang akan memberi faedah kepada umat Islam di negara ini,” tambah beliau.
Dalam ucapan ringkasnya, Menteri Besar NS mengucapkan tahniah di atas penganjuran majlis yang amat berjaya ini.
“Kewujudan Yayasan As-Sofa memang tepat pada waktunya kerana Kerajaan Negeri  melalui Dasar Pelajaran Negeri serius dan fokus menginstitusikan pendidikan agama di negeri ini.”
Mohamad turut menyeru agar ilmu agama yang dipelajari ini dapat dimanfaatkan dalam kehidupan kerana cabaran dan dugaan dunia ada kalanya melalaikan.
“Setidak-tidaknya, apabila ilmu agama sudah tertanam di dada, ia akan memberikan kesedaran buat kita. Malah, ilmu agama yang dipelajari ini merupakan dakwah sepanjang zaman,” ujarnya.

IKLAN PENGAMBILAN KADET DAN UPNM

Ditulis oleh Administrator   
1.     Angkatan Tentera Malaysia (ATM) mempelawa calon lepasan SPM (menggunakan Keputusan Percubaan SPM tahun 2012) yang berkelayakan untuk meneruskan pengajian di Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) sebagai Pegawai Kadet dengan tajaan Kementerian Pertahanan seterusnya berkhidmat dalam Perkhidmatan Tentera Darat Malaysia (TDM), Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) atau Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM).

2.     ATM juga mempelawa lepasan Ijazah yang berkelayakan untuk berkhidmat sebagai pegawai dalam Perkhidmatan Tentera Darat Malaysia (TDM) dan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM).

3.     ATM amat menghargai kesungguhan calon-calon yang berminat untuk berkhidmat sebagai Pegawai ATM. Walaubagaimanapun ATM memerlukan calon-calon yang bersemangat kental, mempunyai semangat juang yang tinggi, berdedikasi serta mempunyai ciri-ciri kepimpinan yang unggul, jujur dan ikhlas seterusnya sanggup berkorban nyawa demi mempertahankan tanah air yang tercinta.

4.     Tarikh Tutup Permohonan : 3 Feb 2013.

Mayat mangsa tebusan Algeria dikebumi

PORT DICKSON — Mayat mendiang Tan Ping Wee yang terkorban dalam krisis tebusan kumpulan militan di Algeria, selamat disemadikan di Fairy Park, Sendayan dekat sini hari ini.
Menurut seorang anggota keluarga mendiang yang tidak mahu namanya disiarkan, mayat mendiang Ping Wee tiba di rumahnya di No 6, Taman Bukit Samudra, Kampung Paya di sini pada 2 pagi ini.
Anggota keluarga, saudara-mara, jiran dan kenalan mula berkumpul di rumah mendiang sejak malam tadi dan suasana pilu menyelubungi mereka apabila kereta yang membawa mayat mendiang mula beredar ke Fairy Park untuk upacara pengkebumian pada 11 pagi ini.
Mendiang meninggalkan seorang isteri, Koh Siow Mun dan seorang anak lelaki berusia 16 tahun.
Mayat Ping Wee dan seorang lagi mangsa, Chong Chung Ngen tiba di kompleks kargo Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), Sepang pada 8.30 malam tadi setelah diterbangkan dari Algiers.
Dalam insiden 16 Januari lalu, lima rakyat Malaysia antara 130 pekerja dari pelbagai negara di Kompleks Pengeluaran Gas dan Minyak (OGPC) In Amenas, timur Algeria menjadi tebusan kumpulan militan.

Terjun Politik Lepas Puas Berlakon Filem Lucah



Bagi mereka yang gemar menonton filem Hong Kong era 90-an tentu agak biasa dengan nama Pheng Tan. Beliau agak laris dan terkenal dalam filem-filem porno dan separuh porno seperti Midnight Caller, Animal Instinct, Ghost Story dan banyak lagi.
Berita terbaru, beliau kini nekad untuk menceburi dunia politik. Pheng Tan telah pun menghadiri mseyuarat pertamanya sebagai anggota Committe of the Chinese People's Consultative Conference (CPPCC).
Beliau mula bergiat dalam filem lucah pada tahun 1995.



Pemuda Sabah pengsan dibelasah polis, kembarnya disimbah air panas

Oleh Arif Juhani

KUALA LUMPUR : Seorang pemuda Sabah berketurunan Bajau cedera parah dibelasah ala samseng oleh lima anggota polis hingga pengsan ketika ditahan jam 2 pagi di sebuah siber kafe di Telipok Ria, Tuaran, 19 Januari lalu.

Peguam mangsa, Erveana Ansari Ali dalam kenyataan berkata, menurut seorang saksi, sekumpulan polis masuk ke kafe tersebut dan menangkap Asrul Nordin sebelum mangsa diheret ke satu sudut, digari dan dibelasah hingga pengsan.

Menurut Erveana, dalam kejadian itu, bapa saudara mangsa yang dikenali sebagai Zul mendesak polis berhenti membelasah dan meminta penjelasan tetapi salah seorang polis, Inspektor Mazli menengking dan memberi amaran supaya beliau tidak masuk campur.

“Mazli dan beberapa polis turut memukul dan menghalang ibu bapa mangsa yang cuba menghalang polis membelasah anak mereka,” kata Erveana.

Beliau berkata, tindakan ganas polis terhadap mangsa dipercayai ekoran raut wajah beliau serupa dengan kembarnya, Nazrul Nordin yang pernah ke Balai Polis Tuaran pada 16 Januari lalu.

Belakang Nazrul melecur akibat disimbah air panas oleh polis
“Nazrul pergi ke balai polis untuk beri keterangan dan membuat pengecaman polis yang menuang air panas di belakang badannya ketika dalam tahanan semasa diberkas pada 6 Julai lalu kerana disyaki memecah masuk rumah. Tetapi tiada bukti mensabitkan beliau dengan tuduhan itu.

“Asrul pula diberkas atas kesalahan penyalahgunaan dadah bawah Seksyen 15 Akta Dadah Berbahaya 1952,” jelas Erveana.

Mengutuk serangan tersebut, Koordinator Jingga 13 Sabah itu mendesak Kerajaan Persekutuan dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) segera menyiasat kejadian ini dan mengambil tindakan tegas terhadap polis terlibat.

“Polis bukan raja di Malaysia untuk bertindak sesuka hati tanpa mengikut peraturan kerana pernah berikrar menjaga keselamatan awam dan bertugas mengikut undang undang.

“Mereka tiada hak untuk memukul rakyat sesuka hati dan membabi buta,” tegasnya.

Erveana berkata, rakyat Sabah kini berani bangkit untuk menuntut keadilan dan memerangi kezaliman polis.

Niatnya Menyatukan Ummah,Komen Najib tentang pemecatan Ust Nasha.

KUALA LUMPUR - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menyatakan bekas Timbalan Presiden Pas, Nasharudin Mat Isa dipecat kerana memberi keuntungan kepada Umno daripada menguntungkan Pas ekoran lawatannya ke Gaza.

Beliau berkata, Nasharudin tidak pernah berbincang dengannya mengenai soal parti dalam pertemuan mereka dan juga tidak menidakkan mana-mana parti.

Menurutnya, Nasharudin hanya memperjuangkan prinsipnya untuk menyatukan ummah.

Justeru beliau juga berkata, Pas perlu menghargai perjuangan yang dibuat dan tidak memikirkan keuntungan parti semata-mata.

"Walaupun dikatakan beliau (Nasharudin) disebabkan kegagalannya menghadiri Syura, tapi masa pemecatan beliau setelah kembali ke tanah air membuat lawatan ke Gaza.

"... memberi persepsi beliau ada kaitan dengan lawatan tersebut, pada hal Nasharudin adalah seorang yang percaya kepada kesatuan dan penyatuan ummah serta tidak menidakkan parti politik.

"Beliau pentingkan perpaduan untuk wujudkan satu ummah, ini pendiriannya, tetapi beliau telah dikenakan tindakan walaupun mempunyai niat yang baik," katanya kepada pemberita di PWTC hari ini di sini.

Semalam, Sinar Harian Online membawa laporan memetik Majlis Syura Pas mengesahkan beliau dilucutkan keanggotaan dari badan tertinggi itu.

Setiausahanya, Datuk Nik Zawawi Nik Salleh berkata, keputusan itu dibuat kerana Nasharudin  didapati melanggar peraturan-peraturan berjamaah seperti yang telah ditetapkan oleh Majlis Syura.

“Keputusan mengenai perkara itu dibuat pada mesyuarat 13 Januari lalu yang dipengerusikan oleh Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

“Antara sebab keputusan itu diambil kerana beliau (Nasharudin) telah melanggar beberapa peraturan yang ditetapkan parti. Antaranya tidak hadir mesyuarat, selebihnya saya tidak mahu ulas… maaf ya.

“Surat mengenai perlucutan Nasharuddin sebagai anggota Majlis Syura sudah diserahkan selepas mesyuarat itu,” katanya.

Mengulas lanjut Najib yang juga Presiden Umno berkata, Nasharudin tidak pernah memburukkan mana-mana pihak di setiap pertemuan yang berlangsung.

Katanya, seharusnya lawatan yang dibuat oleh Nasharudin dilihat untuk kepentingan ummah oleh Pas bukan menyoalkan keuntungan mana-mana parti.

"Mereka sepatutnya melihat lawatan ini untuk penyatuan ummah.

"Tetapi mereka lebih melihat menguntungkan kerajaan, Umno dan tidak menguntungkan Pas, jadi sebab itulah mereka mengambil tindakan terhadap Nasharudin," katanya.

Mayat 2 Rakyat Malaysia Mangsa Tebusan Tiba di KLIA.

 
alt
 
SEPANG, 29 Jan. - Mayat dua rakyat Malaysia yang terkorban dalam krisis tebusan kumpulan militan di Algeria selamat tiba di kompleks kargo Lapangan Terbang Antarabangsa KL (KLIA) malam tadi.

Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman berkata mayat mendiang Chong Chung Ngen dan Tan Ping Wee telah diterbangkan dari Algiers setelah diuruskan oleh Kedutaan Malaysia di sana bersama dengan syarikat JGC Construction Pte. Ltd.

"Mayat berkenaan diiringi oleh Patrick Purait Awang, salah seorang rakyat Malaysia yang terselamat semasa insiden tebusan tersebut," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Beliau berkata Timbalan Menteri Luar Senator A.Kohilan Pillay dan beberapa pegawai kanan dari Wisma Putra serta ahli keluarga mendiang turut hadir untuk menerima mayat tersebut.

Beliau berkata keluarga berkenaan meminta agar privasi mereka dihormati bagi mereka menghadapi detik sukar ini.

"Dalam hubungan ini, kerajaan Malaysia sekali lagi merakamkan ucapan takziah dan simpati kepada keluarga berkenaan atas kehilangan orang ya9ng disayangi," katanya.

Mendiang Tan berasal dari Port Dickson, Negeri Sembilan dan dilaporkan bekerja di Algeria sejak enam bulan lalu manakala mendiang Chong yang berasal dari Ipoh, Perak merupakan seorang inspektor kawalan kualiti dan baru tiga bulan bertugas di sana.

Dalam insiden 16 Jan lalu, lima rakyat Malaysia antara 130 pekerja dari pelbagai negara di Kompleks Pengeluaran Gas dan Minyak (OGPC) In Amenas, timur Algeria menjadi tebusan kumpulan militan.

Tan dan Chong disahkan terbunuh dalam kejadian itu, manakala tiga�lagi rakyat Malaysia - K.Ravi, Lau Seek Chiang dan Patrick terselamat.

Nasha Tak Dicalonkan dalam Pru13. Nik Aziz samakan laki bini bercerai & persatuan sukan?


Anggota Parlimen Bachok, Nasharudin Mat Isa tidak disenaraikan sebagai calon Pas pada Pilihan Raya Umum Ke-13, kata Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.  Nik Abdul Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan bagaimanapun tidak menjelaskan sebab bekas Timbalan Presiden Pas itu tidak dicalonkan lagi.  
"Seingat saya nama dia tidak disenaraikan dalam pencalonan kawasan," katanya ketika ditemui di kediamannya di Pulau Melaka di sini, hari ini.   Nik Abdul Aziz diminta mengulas laporan mengenai pengguguran Nasharuddin dalam Majlis Syura Ulama Pas pada 13 Januari lalu. 
 Menyifatkannya sebagai bukan satu tindakan yang pelik, Nik Abdul Aziz menyamakan pemecatan itu sebagai perceraian suami isteri dan persatuan sukan.   "Pelik apanya? Suami isteri lagikan bercerai. Persatuan bola sepak pun ada orang pecat. Jurulatih pun kena pecat," katanya, sambil menambah bahawa Nasharuddin masih kekal sebagai anggota parti itu.
  Nik Abdul Aziz bagaimanapun enggan mengulas sama ada pengguguran Nasharuddin itu disebabkan masalah dalaman lain.   "Itu saya tak mahu sebut pasal keburukan orang dan setiap apa yang berlaku itu ada kaedahnya," katanya. 
 Nasharuddin hari ini dilaporkan berkata beliau belum dimaklumkan secara rasmi mengenai penggugurannya daripada Majlis Syura sebaliknya hanya mengetahui berhubung perkara itu melalui media. 
 Laporan sebelum ini menyebut Majlis Syura menyingkirkan Nasharuddin kerana beliau kerap tidak hadir mesyuarat selain sering membuat kenyataan tidak selari dengan pendirian dan ketetapan majlis berkenaan.
 Di IPOH, Menteri Besar Perak Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir berkata, rakyat khususnya penyokong Pas akan menilai sendiri tindakan parti itu menggugurkan Nasharuddin.Zambry berkata tindakan itu juga akan menyedarkan mereka tentang perjuangan sebenar Pas.
"Rakyat akan menghukum mereka pada pilihan raya ini," kata beliau kepada pemberita selepas merasmikan Mesyuarat Agung ke-11 Majlis Bekas Wakil Rakyat Malaysia (Mubarak) Perak, hari ini.
Beliau berkata, bukan semua anggota parti itu "pak turut".Ada di kalangan mereka yang mempunyai pandangan sendiri berhubung sesuatu perkara, katanya.

Shukor Adan dalang pencetus pergaduhan Selangor VS ATM




Kelana Jaya: Kapten Selangor, Mohd Asraruddin Putra Omar menegaskan insiden pergaduhan membabitkan rakan sepasukannya dengan pemain Tentera yang meletus sejurus tamat perlawanan pusingan pertama Piala FA di Stadium Shah Alam Jumaat lalu bukan berpunca daripada Afiq Azmi.

Sebaliknya, pemain pertahanan Red Giants itu yang kini mengikuti latihan pusat bersama skuad kebangsaan bagi menghadapi pusingan kelayakan Piala Asia pantas menuding jari kepada pemain tengah The Gladiators, Shukor Adan sebagai punca bermulanya insiden malang itu.
Walaupun mengakui tindakan Afiq melakukan provokasi di hadapan bangku simpanan pasukan Tentera tidak wajar, namun Asraruddin tidak mahu kesalahan itu dituding kepada sebelah pihak saja, sebaliknya ia perlu dilihat secara menyeluruh sebelum kejadian itu meletus.


“Afiq tidak akan provokasi kalau tak ada benda lain yang menjadi punca dan bagi saya sesuatu yang tidak logik kalau provokasi itu berlaku tanpa sebab. Saya pertahankan Afiq sebab tindakan itu dilakukannya bersebab.

“Kalau tengok daripada rakaman video perlawanan, ketika Shukur Jusoh diarahkan keluar padang oleh pengadil, apa tindakan yang dilakukan pemain tengah Tentera itu pada Shukur?

Jumaat, 25 Januari 2013

Jawatan Kosong (PSH) di Jabatan Perdana Menteri (JPM) - 28 Januari 2013

Jabatan Perdana Menteri (JPM)

Satu (1) Jawatan Kosong sebagai Pekerja Sambilan Harian (PSH) Selaku Pembantu Tadbir (Kewangan) Kontrak 6 Bulan

Syarat-Syarat: 


1) Warganegara Malaysia.
2) Kelulusan SPM.
3) Berkemahiran Komputer (terutama MS Excel dan MS Word) – calon yang cekap dan cepat menaip diberi keutamaan.
4) Tempoh Perkhidmatan (6 bulan) mulai 2 Februari 2013.
5) Kadar Upah RM54 sehari.
6) Sanggup bekerja lebih masa.
7) Tempat tinggal di sekitar Putrajaya sahaja.
8) Pemohon lelaki digalakkan.

Tugasan Harian:
Membantu Pengoperasian Kewangan.

Dokumen yang diperlukan :

1) Salinan MyKad
2) Salinan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM)
3) Biodata/resume terkini
4) Gambar berukuran pasport terkini.

Tarikh Temuduga : Rabu, 30 Januari 2013
Waktu : 9.00 pagi

Tempat :


Bilik Mesyuarat Teratai, Aras 3 Timur,
Bahagian Kabinet Perlembagaan dan
Perhubungan Antara Kerajaan,
Jabatan Perdana Menteri, Bangunan Perdana Putra,
62502 Putrajaya.

Tarikh tutup permohonan: Isnin, 28 Januari 2013 (jam 11.59 malam)

Hantarkan permohonan lengkap dan resume kepada: shahidah@kabinet.gov.my

sumber iklan : http://www.kabinet.gov.my/index.php/en/jawatan-kosong.html

Jauh Ke Syurga, Doa Dalam Lagu Ana Raffali

Boleh tahan juga sedap lagu terbaru Ana Raffali yang baru kami dengar. Liriknya juga menurut Ana, merupakan satu doa, dan yang menarik doa dalam lagu. Sesuai dengan imej Ana yag kini bertudung, lagu ini mendoakan hasrat seorang isteri yang ingin jodoh bersama suami berpanjangan dan berterusan hingga ke syurga. Till Jannah, kalau ikut trend di Twitter.


Ana yang berkahwin dengan kawan baiknya, Ahmad Aznaim Abdullah Februari tahun lepas, baru-baru ini turut mengakui masih menantikan kehadiran anak untuk menyerikan kehidupan mereka berdua.
Apa kata anda dengarkan sendiri lagu Ana melalui video unik ini. Untuk makluman, lagu dan lirik Jauh Ke Syurga adalah ciptaan Ana sendiri.

Kerana Guan Eng, umat Islam huru hara - ahli PAS




- Lebih 50 penduduk termasuk penyokong Pas yang tidak puas hati dengan kenyataan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng, hari ini mengadakan demonstrasi membantah cadangan pemimpin itu, yang mahu penggunaan kalimah Allah dalam Bible versi bahasa Melayu dibenarkan.
Selain membawa sepanduk mengecam Guan Eng penduduk Kampung Padang Enggang itu turut memijak bendera DAP kerana isu berkenaan.
Ketua kumpulan penduduk itu, Mohd Rosli Ghazali, 52, kemudian mendesak Pas keluar daripada gabungan parti pembangkang sekiranya parti itu lebih sayangkan Islam.
"Atas nama Islam, Pas perlu keluar daripada Pakatan Rakyat. Jangan bersekongkol lagi dengan DAP yang jelas memusuhi Islam.
"Kami ingin bertanya kepada Lim Guan Eng, tujuan apakah kamu mahu menggunakan kalimah Allah ini? Tahukah kamu kerana isu ini boleh menyebabkan keadaan menjadi huru hara dan tidak tenteram," katanya.
Mohd. Rosli juga meminta semua pihak agar menerima keputusan Majlis Syura Ulama Pas yang tidak membenarkan kalimah itu digunakan oleh bukan Islam.
Isu kalimah Allah itu timbul apabila Lim mendesak kerajaan agar membenarkan kalimah itu digunakan dalam Bible versi berkenaan dan pada satu ketika gabungan pembangkang turut bersetuju agar kalimah itu digunakan oleh bukan Islam.
Bagaimanapun, selepas dikritik hebat, Majlis Syura Ulama Pas kemudiannya mengeluarkan ketetapan agar kalimah Allah tidak dibenar digunakan oleh bukan Islam bagi mengelak kekeliruan. - BERNAMA

Saksi dakwa lihat polis, samseng belasah lelaki bergari hingga mati

Saksi dakwa lihat polis, samseng belasah lelaki bergari hingga mati
SERDANG: Seorang pengawal keselamatan dalam keadaan bergari yang dikejar oleh empat anggota polis telah dibelasah hingga mati bersama-sama sekumpulan 20 orang samseng di Hulu Langat semalam, dakwa seorang saksi hari ini.

Walaubagaimanapun punca anggota polis cuba menahan mangsa berusia 40 tahun C Sugumaran masih belum diketahui.

Beliau didapati dalam keadaan berbogel dan bergari, menurut saksi.

Mayatnya pada ketika ini berada di Hospital Serdang dimana keluarga mangsa tidak dibenarkan untuk menjenguk.

Menurut saksi yang hadir di hospital hari ini, kejadian tersebut berlaku pada pukul 6.30 petang semalam.

Sugumaran dilihat melarikan diri daripada empat anggota polis di dalam dua buah kereta peronda di jalan utama yang berjarak lima minit dari rumahnya.

Keadaan trafik ketika itu sesak menyebabkan anggota terbabit memberhentikan kenderaan mereka dan mengejar Sugumaran dengan berlari.

Selepas menangkap dan mengari Sugumaran, hampir 20 orang daripada restoran berhampiran menyertai anggota polis tersebut dan meneruskan serangan keatas mangsa.

"Polis memijak leher Sugumaran," kata R Moohanarajan kepada The Malaysian Insider di Hospital Serdang hari ini.

"20 ke 30 orang ramai memakai baju biasa membelasah mangsa. Dia terbaring dengan tangannya bergari di belakang," tambah Moohanarajan yang merupakan jiran Sugumaran.

Saksi ditempat kejadian itu berkata insiden tersebut berlaku hampir 10 minit antara 6.30 petang semalam berhampiran tanah perkuburan Taman Perkasa di Batu 12, Hulu Langat.

Hampir 20 orang terdiri daripada keluarga Sugumaran, saudara dan jiran berkumpul di hospital sejak 9 pagi dan meminta untuk melihat mayat mangsa.

Emak mangsa, K. Manimagalay hanya dibenarkan untuk melihat mayat anaknya enam jam kemudiaan pada 3.10 petang.

Beliau teresak-esak menangis selepas keluar dari bilik mayat dan terpaksa ditenangkan oleh adik lelakinya.

Pertengkaran berlaku apabila Ahli Parlimen Kapar S. Manikavasagam menjerit: "Gari masih dibadang. Celaka! Dah mati tapi masih gari."

Orang ramai mula menjerit marah dengan lima anggota polis cuba mengawal keadaan diluar.

Moohanarajan, seorang pengganggur berkata dalam perjalanan pulang ke rumah selepas membeli permainan video telah melihat anggota polis mengejar Sugumaran kemudiaan membelasahnya, menggarinya dan kemudiaan membaling serbuk kunyit ke muka mangsa.

Beliau menambah polis foreksik hanya datang pada jam 11 malam untuk mengalihkan mayat mangsa ketika hujan turun.

Manimagalay berkata anak bongsunya Sugumaran tidak memiliki sebarang rekod jenayah.

"Dia tidak pernah mencuri. Dia tidak membunuh sesiapa... Orang ramai berkata dia bergaduh dengan warga Nepal lagipun," kata beliau kepada wartawan.

Ibu kepada tiga anak tersebut juga berkata Sugumaran mengalami sakit mental tetapi tidak menyatakannya dengan jelas.

Rakan Sugumaran, T. Panirselvam berkata Sugumaran seorang yang panas dan sering bertindak secara melulu jika diusik.

"Mungkin dia tertekan," kata Panirselvam, sambil menambah ibunya sendiri pernah membuat laporan polis keatas Sugumaran beberapa tahun lalu tetapi tidak menyatakan puncanya.

Peguam keluarga Sugumaran, N. Surendran memberitahu hari ini selepas melihat mayat mangsa beliau mendapati kaki kiri mangsa tercedera dan terdapat banyak parut yang menunjukkan "dia telah ditolak jatuh".

Surendran juga menggesa siasatan segera oleh pihak polis dan menggantung tugas pegawai polis yang terlibat dalam insiden.

Keputusan bedah siasat masih belum lagi dikeluarkan pada ketika ini.

Ketua Polis Daerah Kajang DSP Marzuki Mohd Mokhdar memberitahu akan memaklumkan kepada wartawan selepas bedah siasat selesai yang dijangkakan malam ini.

"Kami tidak akan sembunyikan apa-apa," kata beliau.
-malaysianinsider-

Khamis, 24 Januari 2013

Jawatan Kosong KPM 2013 (Kementerian Pelajaran Malaysia)

Portal KPM Malaysia Jawatan Kosong KPM 2013 (Kementerian Pelajaran Malaysia)

Jawatan Kosong KPM 2013 : Anda yang merupakan warganegara Malaysia dan keutamaan kepada yang berkelayakan memohon jawatan kosong KPM 2013 di Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM)

  • Tawaran Jawatan Pekerja Sambilan Harian (PSH)
  • Waktu bekerja: Waktu bekerja yang terpakai kepada pegawai awam.

Jawatan Kosong KPM 2013 : TAWARAN GAJI

  1. Gaji: RM54.00 sehari (Kelayakan: SPM)
  2. Gaji : RM72.00 sehari (Kelayakan: STPM/Diploma)
  3. Gaji : RM100.00 sehari (Kelayakan: Ijazah Sarjana Muda)
  4. KWSP dan Elaun Perjalanan.

Jawatan Kosong KPM 2013 : KELAYAKAN/KELULUSAN

  1. Minimum SPM/STPM/Diploma/Ijazah Sarjana Muda atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan dan hendaklah memiliki kepujian dalam subjek Bahasa Melayu dan lulus Bahasa Inggeris.
  2. Boleh menulis dan berkomunikasi dalam Bahasa Melayu dengan baik.
  3. Mempunyai kemahiran dalam Microsoft Word dan Microsoft Excel yang baik.
  4. Boleh bekerja di luar pejabat.

Jawatan Kosong KPM 2013 : CARA MEMOHON

Sila hantar resume kepada Setiausaha Bahagian, Bahagian Pembangunan dan Penilaian Kompetensi, Kementerian Pelajaran Malaysia, Blok 4803, Suite 0-2, Bangunan CBD Perdana, Off Persiaran Multimedia, 6300, Cyberjaya, Selangor (u.p: Encik Maswadi Bin Mohamat)
Tarikh Akhir Permohonan Jawatan Kosong KPM 2013 : 31 Januari 2013
Nota : Maklumat lanjut di  portal KPM (Kementerian Pelajaran Malaysia) : http://www.moe.gov.my

1,300 Anggota Polis Dan 500 Anggota Rela Kawal Keselamatan Ketika Thaipusam

KUALA LUMPUR: Sebanyak 1,300 anggota polis serta lebih 500 anggota Ikatan Relawan Malaysia akan bertugas mengawal keselamatan sepanjang sambutan Thaipusam hujung minggu ini.
Ketua Polis Daerah Gombak ACP Abdul Rahim Abdullah berkata polis juga menyediakan lima balai polis bergerak bagi memudahkan orang ramai membuat laporan jika berlaku jenayah.
Bagi memudahkan perarakan dari Kuil Sri Maha Mariamman di Jalan Tun H. S Leeke Batu Caves, polis akan menutup jalan secara berperingkat bermula tengah malamSabtu, katanya pada sidang media bersama Pengerusi Lembaga Pengarah Kuil SriMaha Mariamman Dhevasthanam Batu Caves Datuk R.Nadarajah, di sini Rabu.
"Selain Jalan Tun H.S Lee, jalan-jalan yang terlibat seperti Jalan Sultan, Jalan Dang Wangi, Jalan Ampang dan Jalan Ipoh yang menuju ke Batu Caves akan ditutup sepenuhnya pada 26 Jan bagi memudahkan pergerakan mereka," katanya.
Menurut Abdul Rahim, polis menjangkakan perarakan tiba di Batu Caves padapukul 2.30 petang Sabtu.
Sementara itu, Nadarajah berkata pihaknya mengurangkan bilangan gerai jualandan pameran kepada hanya 400 bagi memudahkan pergerakan memandangkan kira-kira1.6 juta penganut serta pengunjung akan membanjiri pekarangan kuil pada hariberkenaan.
Beliau turut menasihati penganut dan pengunjung supaya tidak memakai barangkemas yang banyak dan memastikan harta benda persendirian disimpan rapi bagimengelak diragut dan samun.
Katanya pihak pengurusan kuil juga membuka kaunter maklumat dan aduan di bangunan pentadbiran berhampiran pintu masuk kuil bagi memudahkan penganut serta pengunjung mendapat maklumat atau mengemukakan aduan.

Perjuangan PAS zalim : Bai'ah ceraikan isteri dan kejahilan!!!



Pengakuan Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad tentang wujudnya bai'ah atau sumpah menceraikan isteri dengan talak tiga sekiranya ada wakil rakyat Pas berhenti atau keluar parti, agak menggemparkan.

Walaupun cakap-cakap mengenai perkara itu sudah kedengaran ketika isu lompat parti hangat diperkatakan selepas Pilihan Raya Umum Ke-12, ia masih tinggal sebagai desas-desus kerana pemimpin Pas mengunci mulut.

Maka apabila Khalid membuat pengakuan itu, ia membongkarkan apa yang sudah membuak-buak tersimpan sebagai rahsia yang menanti pecah. Awang percaya pendedahan itu bukan sahaja mengejutkan orang ramai malah di kalangan para pemimpin dan ahli parti itu sendiri.

Pelbagai pihak termasuk ulama seperti Mufti Perak, Harussani Zakaria dan Profesor Dr. Mahmood Zuhdi serta badan bukan kerajaan (NGO) Islam membantah bai'ah tersebut yang bercanggah dengan amalan dan nilai Islam sebenar. Beberapa pemimpin pembangkang terutama DAP dan Kelab Penyokong Pas turut mempersoalkannya. Asas bantahan semua pihak cukup jelas iaitu isteri dan perkahwinan yang dilihat mulia tidak sepatutnya menjadi bahan pertaruhan hanya kerana politik.

Persoalannya mengapa sampai ke tahap itu pemikiran pemimpin Pas yang mencampurkan urusan parti dan perkahwinan? Mengapa wanita dijadikan mangsa kejahilan? Kita bukan berada di zaman jahiliah. Sesungguhnya kita tidak terkejut dengan bai'ah seperti itu kerana Pas untuk sekian lamanya sanggup lakukan apa sahaja demi kepentingan politik berbanding kepentingan Islam.

Ia jelas memperlihatkan budaya politik yang rendah pada parti itu selain kurang keyakinan dalam mengurus barisan wakil rakyatnya. Kita percaya tiada parti politik dalam dunia termasuk yang menggunakan label Islam mengadakan bai'ah menceraikan isteri talak tiga (yang tidak boleh dirujuk semula kecuali Cina buta).

Rasanya juga tiada parti politik termasuk di negara mundur seperti di benua Afrika, yang wakil-wakil rakyatnya akan membenarkan diri terikat dengan sumpah seumpama itu yang tidak munasabah, bercanggah dengan semangat demokrasi, keadilan dan kebebasan jiwa yang merupakan prinsip Islam. Pas perlu ada keyakinan, ia bukan Parti Ajaran Sesat sebagaimana Ayah Pin yang mengubahsuai agama untuk kepentingan dan keseronokan diri. (Mungkin Ayah Pin pun tidak tergamak adakan bai'ah itu).

Bagaimana jika kepimpinan Pas melakukan perkara yang bercanggah dengan Islam, kezaliman, kejahilan dan segala macam eksploitasi serta kelemahan memudaratkan tetapi enggan membetulkannya, apakah wakil rakyat Pas akan terus bersubahat dan tidak berani bertindak keluar parti?

Menurut Khalid, bai'ah tersebut bagi mengelakkan pengkhianatan, tetapi mengapa isteri yang menjadi galang ganti? Tidakkah ia bersifat ugutan yang melampau. Kalau begitu, mana-mana wanita yang berkahwin dan bakal berkahwin dengan aktivis politik Pas perlu berhati-hati dan bersedia dari sekarang kerana anda mungkin terjebak menjadi mangsa sumpah politik. Jika keadaan ini dibiarkan, kita tidak terkejut jika selepas ini, akan ada bai'ah lain seperti murtad seisi keluarga jika keluar parti.


Sekali lagi, ia membuktikan Pas mempergunakan agama demi kepentingan dan muslihat politik. Kita melihat ini sebagai ketaksuban berparti yang akan terus meletakkan Pas sebagai parti ekstrem. Sebab itulah, Pas sukar memberikan impak dalam politik nasional. Parti itu juga selalu melepaskan kesempatan terbaik untuk mengamalkan kesederhanaan dalam pendekatannya sebagaimana amalan Nabi Muhammad SAW. Belum terlewat untuk kembali ke pangkal jalan dengan membatalkan bai'ah tersebut. Persoalannya apakah Pas bersedia melakukannya sambil mengakui kesilapan?

Yang Menariknya : Muslimat Pas pertahan bai'ah!

Agak menarik kerana dalam para pemimpin PAS menafikannya, Dewan Muslimat Pas hari ini mempertahankan amalan bai'ah atau sumpah taat setia talak tiga terhadap isteri wakil rakyat parti itu yang melompat parti. Selain membela wanita, Dewan Muslimat turut menyifatkan amalan bai'ah itu dapat menguatkan azam pemimpin Pas yang menang pilihan raya untuk terus komited kepada perjuangan parti.

Ketua Dewan Muslimat Pas, Nuridah Mohd. Salleh menegaskan, pihaknya tidak menolak amalan itu kerana sangat memahami mengapa bai'ah tersebut dilakukan iaitu demi memperteguhkan parti. "Kami sangat setuju dengan bai'ah ini, ikrar ini bukan bermakna mereka tidak sayang tetapi satu istiqamah terhadap parti, perjuangan ini satu amanah. "Bagaimana mereka kasihkan isteri, begitu juga mereka perlu kasih parti sama kasihnya," kata beliau pada seminar memperkasakan Parti Pas di markas parti itu di Taman Melewar, Gombak di sini.

Beliau mengulas laporan muka depan sebuah akhbar mengenai pendedahan beberapa pemimpin Pas tentang bai'ah talak tiga itu yang akan jatuh ke atas isteri wakil rakyatnya yang mengkhianati parti itu seperti melompat parti.

Setiausaha Badan Perhubungan Pas Selangor, Mohd. Khairuddin Othman berkata, beliau sendiri pernah melakukan bai'ah semasa dipilih sebagai calon pilihan raya untuk Dewan Undangan Negeri (DUN) Semenyih dan DUN Paya Jaras tahun lalu. Beliau berkata, bai'ah itu yang disediakan Dewan Ulama Pas akan dibaca beramai-ramai di hadapan Pesuruhjaya Pas negeri sebelum pilihan raya berlangsung. Mengulas lanjut, Nuridah berkata, amalan bai'ah ini diperkenalkan kepada calon Pas lelaki sejak pilihan raya 2007.

"Saya tak rasa wanita direndahkan. Ini merupakan satu cabaran kepada pada muslimin. Ia bukan menggalakkan penceraian, ia satu pengorbanan. Mereka tidak boleh 'main-main' masuk parti Pas yang berjuang memperteguh syiar Islam. "Saya melihatnya positif. Media jangan 'main-main' dengan isu ini," katanya. Turut bersetuju dengan pendapat beliau ialah Naib Ketua Dewan Muslimat Pas, Senator Mumtaz Md. Nawi yang menyifatkan amalan tersebut menjadikan wakil rakyat Pas lebih menyayangi isteri serta tidak berani memungkiri janji yang mereka ikrar sendiri.

"Ini pembelaan kepada wanita. Janji tetap janji. Apa pula pelik? Taklik kalau keluar pintu pun jatuh talak. Inikan pula keluar perjuangan Islam, lepas habis tempoh nak lompat, lompatlah. "Kenapa pula orang nak bising. Taklik itu sah. Kalau tak sanggup tak ada orang paksa jadi calon," katanya. Jelasnya, semua wakil rakyat Pas memahami Islam dan mereka tidak ada masalah untuk memahami mengapa bai'ah dilakukan oleh parti. Sila baca di sini.

Komen : Pelik tapi benar kerana Ustaz Hadi pun tak mengaku ada perkara seperti ini ( bai'ah ) ada didalam PAS? Apa lagi yang pemimpin PAS hendak temberang mengenai Bai'ah ! Husam Musa sendiri berkata yang perjuangan negara Islam hanyalah ideslisma sahaja manakala bekas MB Perak Nizar pula mancabar ahli dewan DUN Perak supaya ditunjukkan bukti yang PAS hendak menegakkan negara Islam? Jadi apa sebenarnya yang PAS perjuangkan?

Adakah kerana semata-mata hendak berkuasa, agama di pergunakan. PAS menipu pengikut-pengikutnya dengan menggunakan undang-undang ALONG supaya ahli mereka yang terjebak tidak dapat melarikan diri lagi. MasyaAllah.

Suara Politik

Thaipusam: NGO Mahu Polis Ambil Tindakan Terhadap Individu Lakukan Kekecohan

KUALA LUMPUR: Empat pertubuhan bukan kerajaan (NGO) menggesa pihak polis supaya mengambil tindakan tegas terhadap individu yang menimbulkan kekecohan semasa perarakan Thaipusam Sabtu ini.
Seramai 30 wakil empat NGO yang terdiri daripada Persatuan Kemajuan dan Kebajikan Masyarakat Kawasan Batu Wilayah Persekutuan, Persatuan Jalan Ipoh,Persatuan Penjaja-penjaja Kecil Masjid India, dan Persatuan Kassipillay datangke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Dang Wangi di sini petang ini untuk membuatlaporan berhubung gesaan mereka itu.
Wakil NGO berkenaan, C. Ramanathan, yang juga Pengerusi Persatuan Kemajuan dan Kebajikan Masyarakat kawasan Batu, Wilayah Persekutuan, berkata pihaknya memohon pihak polis mengambil tindakan ke atas individu yang melakukan huru-hara seperti mat rempit, peragut dan pergaduhan antara kongsi gelap semasa perarakan yang bermula dari Kuil Sri Maha Mariamman, Jalan Bandar sehingga Batu Caves itu.
"Semasa perarakan Thaipusam tahun-tahun sebelum ini banyak kekecohan yangberlaku dan kami tidak mahu hal itu berulang lagi semasa perarakan itu nanti.
"Kami juga meminta pihak polis menambah bilangan anggotanya di sepanjang perarakan itu," katanya kepada pemberita. BERNAMA

Anwar Patut Utamakan Pendirian Ulama Dalam Majlis Syura Bukan Pertahan DAP

Tindakan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mempertahankan pendirian bersama pakatan pembangkang berhubung isu penggunaan kalimah Allah yang sekaligus dilihat menolak ketetapan oleh Majlis Syura Pas adalah tidak wajar sama sekali.
Timbalan Rektor Al-Madinah International Universiti Dr. Fadlan Mohd. Othman berkata ianya menyalahi etika dan amat-amat tidak wajar perkara itu berlaku kerana keketatapan yang dibuat oleh Majlis Syura Pas adalah berdasarkan pandangan majoriti.
Menurut beliau Anwar sepatutnya perlu mengambil kira pandangan Majlis Syura Pas dan sewajarnya ketetapan itu didahulukan memandangkan Majlis berkenaan diwar-warkan dibarisi oleh golongan ulama dan cendekiawan Islam Pas.
“Dalam ilmu tafsir pandangan terkini memansuhkan pandangan yang lama dan terdahulu. Justeru bagi saya, sewajarnya pandangan terkini yang perlu diambil kira. Dan ianya sama sekali amat-amat tidak wajar dan sekaligus menyalahi yang sepatutnya,“ tegas beliau kepada UMNO-Online di Kuala Lumpur.
Kata beliau Anwar boleh jatuh dan boleh dikategorikan dalam situasi menghina kredibiliti ulama Pas yang membarisi Majlis Syura parti berkenaan.
“Ini satu perkara yang besar. Kepakaran Anwar adalah dalam politik dan kepakaran dalam agama adalah orang yang selayaknya. Jadi sama-samalah kita bermuhasabah,“ katanya.
Ustaz Fadlan seterusnya memetik sabda Nabi s.a.w yang bermaksud : “Sesungguhnya aku diutuskan untuk menyempurnakan etika/akhlak yang mulia”.
Kontroversi berhubung penggunaan kalimah Allah di kalangan pembangkang dilihat belum selesai apabila Datuk Seri Anwar Ibrahim mempertahankan pendirian bersama pakatan pembangkang sebelum ini agar kalimah berkenaan boleh digunakan oleh bukan Islam.
Menurut Ketua Pembangkang seperti yang dilaporan Mstar, Pakatan Rakyat kekal dengan pendirian mereka sebelum ini walaupun Majlis Syura Ulama Pas membuat ketetapan bertentangan apabila melarang penggunaanya oleh bukan Islam.
“Setakat ini, inilah pendirian Pakatan Rakyat berdasarkan kenyataan yang dibentangkan (Presiden Pas), Datuk Seri Abdul Hadi Awang dalam mesyuarat Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat yang lalu,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Parti Keadilan Rakyat (PKR) di Kuala Lummpur.

Rabu, 23 Januari 2013

Majlis Peguam desak dakwa Ibrahim Ali kerana menghasut bakar Injil

KUALA LUMPUR — Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa (Perkasa) Datuk Ibrahim Ali seharusnya didakwa di bawah Akta Hasutan kerana kenyataannya mengenai pembakaran kitab Injil, kata Presiden Majlis Peguam Lim Chee Wee, menyokong tuntutan dilakukan oleh ahli parlimen pembangkang.
Lim (gambar) mengatakan Majlis Peguam kekal undang-undang tersebut boleh disalahguna untuk menutup mulut musuh politik kerajaan, akan tetapi oleh kerana kerajaan pernah menggunakan undang-undang tersebut terhadap pemimpin pembangkang, ianya perlu digunakan terhadap Ibrahim kerana kenyataannya jelas menghasut.

“Jika pertuduhan menghasut digunakan terhadap Karpal Singh, pertuduhan sama perlu digunakan terhadap Ibrahim Ali dimana sub seksyen 3(1) di bawah Akta Hasutan 1948 memperuntukkan kecenderungan menghasut adalah kecendrungan:

“(d) untuk membangkitkan rasa tidak puas hati atau ketidaksetiaan dikalangan subjek Yang Di Pertuan Agong atau pemerintah mana-mana negeri atau dikalangan penghuni Malay atau mana-mana negeri;

(e) untuk mempromosi perasaan tidak baik dan permusuhan dikalangan kaum atau kelas berbeza dari populasi Malaysia.

“Walaupun Majlis menuntut Akta Hasutan dipinda, jika undang-undang tersebut dikuatkuasakan, ia perlu dikuatkuasakan secara adil tanpa diskriminasi Insiden ini dan juga kenyataan menghasut oleh seorang lagi pemimpin Perkasa terhadap Hakim dan Kehakiman mencadangkan Perkasa dibenarkan berkelakuan dengan sewenang-wenangnya,” kata ketua Majlis Peguam itu dalam sebuah kenyataan.

Karpal yang juga pengerusi DAP dan ahli parlimen Gelugor dibicarakan kerana dituduh menghasut berhubung krisis perlembagaan dalam isu Perak pada tahun 2009, dimana beliau dituduh membuat kenyataan mencabar kuasa Sultan Perak dalam membubarkan dewan undangan negeri. 

 
Beliau sebelum ini dibebaskan daripada pertuduhan itu oleh Mahkamah Tinggi pada tahun 2010, tetapi Mahkamah Rayuan kemudiannya mengarahkan beliau untuk membela diri di atas kejayaan rayuan oleh Jabatan Peguam Negara.

"Orang ramai perlu diberi amaran ini berkemungkinan kesalahan jenayah," kata Lim.

Semalam, Karpal membuat laporan polis mendesak Peguam Negara Tan Sri Abdul Ghani Patail untuk memulakan penyiasatan polis terhadap Ibrahim diatas kenayataannya meminta orang Islam untuk "merampas dan membakar Injil yang mempunyai kalimah ‘Allah" dan perkataan Arab lain.

Aduan polis Karpal itu dibuat sebagai respon kepada komen peguam negara yang dilaporkan, pendakwa hanya akan bertindak terhadap Ibrahim jika ktab Injil mula dibakar, dan beliau tidak bimbang dengan kenyataan tersebut.

Pengerusi DAP berkata dalam laporan polis beliau merancang pergi ke mahkamah bagi memaksa Abdul Gani untuk mengambil tindakan dan "menjalankan tugas awam" jika peguam negara enggan mengambil tindakan terhadap Presiden Perkasa dalam tempoh dua minggu akan datang.

Perkasa berkata dalam satu kenyataan pada Isnin bahawa kenyataan Ibrahim mengenai perkara itu telah disalah tafsir kerana beliau hanya merujuk kepada Alkitab bahasa Melayu.

"Saya mengesahkan Presiden Perkasa ada sebut ayat bakar Bible tetapi beliau tidak bermaksudkan Bible dalam bahasa Inggeris yg sebenar.

"Beliau memaksudkan Bible dlm bahasa Melayu yg menggunakan perkataan Allah dan tulisan jawi," kata setiausaha agungnya, Syed Hassan Syed Ali.

Dua Pemain Bola Sepak Antara Lapan Ditahan Ketika Berjudi

Pemain bola sepak kelab kedah
ALOR SETAR 23 Jan. - Dua pemain sebuah kelab bola sepak Kedah berumur 26 dan 25 ditahan ketika bermain judi melalui komputer di sebuah premis Taman Seri Ampang, di sini hari ini.
Mereka ditahan bersama enam yang lain termasuk dua pelajar sekolah menengah dalam operasi di dua premis di kawasan perumahan itu pada pukul 2 petang tadi, kata Pegawai Turus Hal Ehwal Polis Kedah, Asisten Supritendan Roslan Masjin.
Selain pelanggan berusia antara 15 tahun dan 40-an itu, polis turut menahan dua wanita yang bekerja di premis terbabit, katanya kepada pemberita selepas operasi itu di sini.
Beliau berkata, polis juga merampas 16 set komputer yang diubah suai menjadi mesin judi dari premis pertama dan 13 set komputer serta satu set kamera litar tertutup di premis kedua.
"Pemilik premis pertama cuba mengaburi mata orang ramai dengan menjual kad tambah nilai telefon bimbit dan menjual aksesori telefon bimbit di bahagian depan kedai.
"Di bahagian belakang kedai tersebut, mereka menjual nombor ekor haram (judi catit taruh haram) dan di sebuah bilik bahagian tepi kedai mereka meletakkan 16 set komputer berkonsepkan perjudian," katanya.
Roslan yang juga Ketua Operasi Task Force Ketua Polis Kedah berkata, premis pertama juga telah diserbu polis sebanyak tiga kali sejak empat bulan lepas, tetapi pemiliknya masih tidak serik dengan tindakan yang dikenakan.
Katanya, kedua-dua premis tersebut diserbu kerana menjalankan operasi tanpa lesen dan kes itu disiasat mengikut Seksyen 4B(a) Akta Rumah Perjudian Terbuka 1953 dan Seksyen 4(1)(b) Enakmen Hiburan 1993.

ATM Jadikan Rafoc Mentor Bagi Tujuan Pemantapan Pasukan

KUALA LUMPUR, 23 Jan  -- Angkatan Tentera Malaysia (ATM) akan menjadikan Persatuan Pegawai-pegawai Bersara Angkatan Tentera (Rafoc) sebagai mentor bagi memantapkan perkhidmatan pasukan keselamatan itu di negara ini.

Panglima ATM Jeneral Tan Sri Zulkifeli Mohd Zin berkata Rafoc memainkan peranan penting berdasarkan pengalaman yang dimiliki mereka sebelum ini meskipun sudah tidak berkhidmat lagi.

"Pengalaman mereka dalam aspek keselamatan dan sebagainya semasa berkhidmat dahulu dilihat mampu dimanfaatkan anggota pasukan ATM sekarang dan di masa akan datang.

"Melalui perkongsian pengalaman, cadangan serta pendapat Rafoc, ia dilihat sebagai input dalam meningkatkan kemahiran dan kualiti perkhidmatan termasuk perkara berkaitan. Skop pandangan mereka juga mungkin lebih luas kerana mereka melihat dan memerhatikan perkembangan ATM dari luar," katanya selepas menghadiri forum Rafoc 'Sehari Bersama Pucuk Pimpinan ATM' dan pembentangan halatuju dan transformasi ATM di sini, pada Rabu.

Zulkifeli menyifatkan Rafoc sebagai persatuan yang tetap releven dan yakin Rafoc mampu menyalurkan cadangan bernas serta menyambut baik sebarang pandangan mahupun cadangan dari semasa ke semasa bagi kebaikan ATM sendiri.

Berkaitan fasa kedua Strategi Lautan Biru, Zulkifeli berkata rondaan keselamatan antara ATM, Polis DiRaja Malaysia dan penduduk akan diperluaskan ke 60 taman kediaman yang dikenal pasti.

"Sebelum ini rondaan melibatkan bandar-bandar utama negara tetapi berdasarkan impak positif yang kita terima, dijangka dalam pertengahan tahun ini kita akan laksanakan di 60 taman kediaman yang dikenal pasti," katanya.

Beliau berkata bagi 'Program Pemulihan Pemasyarakatan', sebuah lagi pusat tahanan dan pemulihan banduan untuk pesalah ringan akan dibina di Sabah dalam masa terdekat ini.

Menteri Pertahanan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi sebelum ini mengumumkan akan membina lima pusat tahanan dan pemulihan banduan di lima buah kem tentera yang telah dikenal pasti bernilai RM12.5 juta mulai tahun ini sebagai antara langkah di bawah Strategi Lautan Biru dengan Kementerian Dalam Negeri (KDN).

Sementara itu, Presiden Rafoc Jeneral (B) Tan Sri Datuk Mohd Ghazali Mohd Seth berkata Rafoc sentiasa bersedia untuk memberikan sebarang pandangan atau pendapat dalam meningkatkan perkhidmatan ATM.

"Kita ingin memberikan khidmat dan kudrat kita bagi menolong ATM tidak kira dari aspek pasukan angkatan tentera, kebajikan pegawai-pegawai yang telah bersara mahupun terhadap negara. Rafoc juga sedang berusaha menambah keahlian yang ketika ini hanya seramai 500," katanya dan menambah usaha itu bagi memastikan suara Rafoc didengari dan lebih diyakini dengan keahlian yang lebih ramai.

Pada forum itu, Zulkifeli turut menyampaikan halatuju dan transformasi ATM pada ketika ini manakala Rafoc mengetengahkan isu perbincangan antaranya berkaitan layanan, kemudahan kesihatan, perubatan, perwarisan pencen dan sebagainya.

Tanah: PBTM Tagih Janji Kerajaan Pas Kelantan

KUALA LUMPUR  - Persatuan Bekas Tentera Malaysia (PBTM) Kelantan menuntut kerajaan Kelantan pimpinan Pas menunaikan janji untuk memberi tanah kepada bekas tentera.
Yang Dipertua persatuan itu, Datuk Mohammad Abdul Ghani berkata, janji yang berlarutan hampir setahun lalu menyebabkan sejumlah besar bekas tentera di kalangan 14,000 anggota persatuan itu yang berasal dari Kelantan terus menderita kerana masih belum memiliki rumah sendiri.
Pada April 2012, mesyuarat Exco kerajaan negeri Kelantan meluluskan pemberian tanah 0.8 hektar kepada setiap bekas tentera yang berasal dari Kelantan dengan sebuah jawatankuasa khas dibentuk bagi menentukan mereka layak menerima tanah sama ada untuk tapak rumah atau pertanian.
Keputusan itu dibuat kerajaan negeri bagi menghargai tugas mereka selama ini menjaga keamanan negara.
“Ia sepatutnya tidak berlaku kalau sudah berjanji. Perkara ini tidak akan berlaku jika kerajaan negeri dipimpin Barisan Nasional (BN) yang pastinya akan menunaikan janji itu.
“Kami berharap semua kerajaan negeri beri tanah kepada bekas tentera, kerana ada negeri seperti Perak, Pahang dan Negeri Sembilan sudah berbuat demikian,” katanya kepada Bernama baru-baru ini.
Sementara itu, mengulas mengenai segelintir bekas tentera yang dikatakan menyokong pembangkang, Mohammad berkata, tindakan sedemikian mungkin dilakukan kerana didapati bersalah semasa dalam perkhidmatan atau merasa dipinggirkan.
“Seharusnya mereka ingat bahawa kemuncak kebajikan untuk bekas tentera adalah di zaman ini. Kerajaan telah memberi penghargaan tinggi kepada bekas tentera menerusi pelbagai insentif dan bantuan.
“Jangan tengok keburukan dan kelemahan kerajaan. Tengok apa yang kita dapat, bersyukur dan teruskan usaha dalam apa juga bidang supaya negara mencapai kemajuan menjelang tahun 2020,” katanya.
Sambil menyifatkan golongan tersebut sebagai “sangat kecil”, beliau menasihatkan 300,000 bekas tentera supaya terus menyokong kerajaan dan jangan mudah terpedaya dengan janji pembangkang. – BERNAMA

Isu Air Selangor: - Pemimpin PR masih bermentaliti pembangkang

SHAH ALAM: Kerajaan negeri Selangor dilihat masih mengekalkan mentaliti pembangkang walaupun sudah lebih empat tahun mengambil alih pentadbiran daripada Barisan Nasional (BN).
Mengambil contoh krisis air antara kerajaan negeri dan Syarikat Bekalan Air Selangor (SYABAS), Exco Pemuda Umno Malaysia, Tun Faisal Ismail Aziz berpendapat Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim seharusnya lebih berhemah mencari penyelesaian.
Beliau berkata, tindakan kerajaan negeri meletakkan sepenuh kesalahan kepada SYABAS disifatkan sebagai tidak rasional memandangkan ia memiliki pegangan saham syarikat konsesi air itu sebanyak 30 peratus selain dua orang wakil lembaga pengarah dalam syarikat berkenaan.
“Berkenaan dengan SYABAS, Khalid Ibrahim sepatutnya menggunakan kaedah yang lebih berhemah dan lebih rasional dalam usaha untuk menyelesaikan masalah air.
“Dalam keadaan sekarang ini kalau kita tengok yang menjadi mangsa adalah rakyat sedangkan dia (kerajaan negeri) ada 30 peratus saham dan dua orang wakil dalam lembaga pengarah.
“Kalau kita tengok juga, sebelum ini memang pelik (sebab ahli Parlimen Shah Alam) Khalid Samad juga ambil tindakan untuk menganjurkan demonstrasi terhadap SYABAS. [Ralat: Tak salah saya, saya sebut Khalid Ibrahim, bukan Khalid Samad. Tersedak pula nanti. Yang sebenarnya Khalid Ibrahim]
“Jadi ini mentaliti yang pelik bagi orang yang sudah pegang kerajaan negeri..mentalitinya adalah mentaliti pembangkang. Walaupun selepas lebih empat tahun memerintah sesebuah negeri,” katanya ketika dihubungi Antarapos hari ini.
Semalam Bernama menyiarkan kenyataan seorang pakar air berhubung sikap kerajaan Selangor yang sering menyalahkan SYABAS berhubung krisis air walhal kerajaan negeri dilihat gagal melaksanakan tanggungjawab di bawah perjanjian konsesi sumber itu.
Dr Ahmad Zaharuddin Sani Ahmad Sabri, pensyarah kanan di Universiti Utara Malaysia (UUM) berkata agak melucukan apabila SYABAS dituduh sebagai punca krisis air yang kini melanda 500,000 penduduk di 90 kawasan di Gombak dan Ampang dan kerajaan negeri mahu menyaman syarikat itu.
Katanya lagi, tindakan itu sama seperti menyaman kerajaan Selangor sendiri.
"Sebenarnya SYABAS adalah di bawah kendalian kerajaan Selangor tetapi kerajaan negeri seolah-olah cuba menutup bahawa mereka mempunyai kepentingan di dalam SYABAS.
"Seolah-olah mereka cuba menyatakan Syabas ini tidak ada kena mengena dengan kerajaan negeri," kata Zaharuddin.