Pengerusi Persatuan Pemaju Hartanah dan Perumahan Malaysia (Rehda) Kelantan, Datuk Sekarnor Che Omar berkata, ada kemungkinan untuk naik, tetapi tidak sampai 10 peratus sebagaimana kenyataan Rehda Malaysia.

“Mungkin naik dalam dua atau tiga peratus, atau lebih tapi tak sampai 10 peratus, sebab kini harga simen sudah naik RM2, daripada RM18 sebelum ini.
“Apa yang boleh dikatakan, apabila harga minyak (diesel dan petrol) naik, tidak dapat tidak ia akan mempengaruhi kenaikan harga barangan lain, walaupun asas penghasilan sebahagian barang keperluan itu bukan daripada bahan api berkenaan,” katanya di sini, semalam.
Beliau mengulas kenyataan Presiden Rehda, Datuk Seri Michael Yam Kong Choy yang sebelum ini menyatakan peningkatan harga minyak sebanyak 20 sen dijangka menyumbang kepada peningkatan harga rumah sehingga 10 peratus.

Sekarnor berkata, kenaikan barangan lain mungkin tidak begitu mempengaruhi barangan lain, tetapi berbeza dengan petrol dan diesel kerana ia melibatkan pengangkutan serta kemudahan harian.

“Bila harga minyak naik, ramai yang mula ambil kesempatan, nak buat macam mana, memang begitu situasinya,” katanya.

Menurutnya, situasi di Kelantan mungkin berbeza berbanding negeri lain, kerana kenaikan harga sebelum ini tidak hanya dipengaruhi satu-satu faktor sahaja, sebaliknya berlaku secara tradisi.