Khamis, 25 April 2013

Cara Belajar Yang Berkesan?

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Kadang-kadang kita sebagai manusia tidak pernah lari dalam melakukan kesilapan. Kita juga sering terlupa akan sesuatu perkara walaupun perkara itu penting dan baru sahaja didengari. begitu juga dengan belajar. Seseorang yang mendalami ilmu sering takut untuk belajar kerana masalah lupa atau tidak tahu tekbik yang berkesan untuk belajar. Mari kita sama-sama lihat cara belajar yang berkesan.

Banyakkan bertanya sekiranya kurang faham.
1. Sentiasa merangsangkan pancaindera dalam proses pembelajaran. Kajian menunjukkan bahawa:
-----> Kita ingat cuma 10% daripada apa yang kita baca
-----> Kita ingat cuma 20% daripada apa yang kita dengar
-----> Kita ingat cuma 50% daripada apa yang didengar dan dilihat
-----> Kita ingat cuma 70% daripada apa yang dicakapkannya
-----> Kita ingat 100% setelah mempraktikkannya
2. Oleh kerana itu, lagi banyak kita menggunakan deria, lagi mudah bagi kita untuk mengingat.
3. Pelajar yang cemerlang akan sentiasa belajar secara aktif dengan pen/pensel di tangan.
4. Pelajar yang cemerlang akan belajar tiga jam satu hari atau 21 jam seminggu (tidak termasuk kerja rumah).
5. Pelajar yang cemerlang belajar di dalam persekitaran yang baik.
-----> a) Pastikan cahaya yang terang
-----> b) Kurangkan gangguan bising/muzik
-----> c) Tampal poster mengandungi slogan atau kata-kata hikmat yang dapat merangsang minat untuk belajar.
-----> d) Tampalkan gamabr-gamabr yang dapat menenangkan fikiran dan diharuskan syariat.
-----> e) Ubahsuai kedudukan kerusi dan meja tempat belajar agar tidak membelakangkan kiblat.
-----> f) Jangan lupa untuk senyum.
Diharap tips-tips di atas sedikit sebanyak dapat membantu semua yang ingin memperbaiki mutu pembelajaran, tidak kira pelajar sekolah mahupun peringkat tinggi. Ilmu perlu diperoleh daripada pembacaan dan belajar. Oleh itu, proses belajar yang berkesan penting dalam mendapatkan ilmu yang berkualiti.

Sabtu, 20 April 2013

TERNOW: Kekecohan kecil tapi terkawal di Ptg Pauh...

BUKIT MERTAJAM 20 APRIL: Calon-calon Pakatan Rakyat diketuai Datuk Seri Anwar Ibrahim (calon Parlimen Permatang Pauh), masuk ke pusat penamaan calon kira-kira pukul 9.10 tadi.

Calon lain adalah Dr Afif Bahardin (DUN Seberang Jaya), Dr Norlela Ariffin (DUN Penanti) dan Salleh Man (DUN Permatang Pasir).



Sebelum itu, ribuan penyokong Pakatan berkumpul di sepanjang jalan menuju pusat penamaan di Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) Bukit Mertajam.

Berlaku sedikit kekecohan dengan polis ekoran penyokong yang berasak-asak di pintu masuk, namun keadaan terkawal.

Khamis, 18 April 2013

25 Janji Allah Kepada Manusia Yang Sentiasa Beristighfar

Di zaman yang serba mencabar ini ada baiknya kita menjadikan Istighfar sebagai salah satu amalan kita, Untuk lebih membuat kita bersemangat melakukannya, berikut adalah huraian kelebihan dan manfaat dari berIstighfar.

Menggembirakan Allah. Rasulullah s.a.w bersabda, “Sungguh Allah lebih gembira dengan taubat hamba-Nya daripada kegembiraan salah seorang dari kalian yang menemukan untanya yang hilang di padang pasir.” (HR. Bukhari dan Muslim).

Dicintai Allah. Allah berfirman, “Sesungguhnya Allah mencintai orang-orang yang bertaubat dan mencintai orang-orang yang mensucikan diri.” (QS.al-Baqarah: 222). Rasulullah bersabda, “Orang yang bertaubat adalah kekasih Allah. Orang yang bertaubat atas dosanya, bagaikan orang yang tidak berdosa.” (HR.Ibnu Majah)

Dosa-dosanya Diampuni. Rasulullah bersabda, “Allah telah berfirman, "Wahai hamba-hamba-Ku, setiap kalian pasti berdosa kecuali yang Aku jaga. Maka beristighfarlah kalian kepada-Ku, nescaya kalian Aku ampuni. Dan barangsiapa yang meyakini bahwa Aku punya kemampuan untuk mengampuni dosa-dosanya, maka Aku akan mengampuninya dan Aku tidak peduli (beberapa banyak dosanya).” (HR.Ibnu Majah, Tirmidzi)

Imam Qatadah berkata,”Al-Qur’an telah menunjukkan penyakit dan ubat kalian. Adapun penyakit kalian adalah dosa, dan ubat kalian adalah istighfar.” (Kitab Ihya’Ulumiddin: 1/410).

Selamat Dari Api Neraka. Hudzaifah pernah berkata, “Saya adalah orang yang tajam lidah terhadap keluargaku, Wahai Rasulullah, aku takut kalau lidahku itu menyebabkan aku masuk neraka’. Rasulullah s.a.w bersabda,’ Dimana posisimu terhadap istighfar? Sesungguhnya, aku senantiasa beristighfar kepada Allah sebanyak seratus kali dalam sehari semalam’.” (HR. Nasa’i, Ibnu Majah, al-Hakim dan dishahihkannya).

Mendapat Ganjaran Syurga. “Dan (juga) orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri, mereka ingat akan Allah, lalu memohon ampun terhadap dosa-dosa mereka dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa selain Allah? Dan mereka tidak meneruskan perbuatan kejinya itu, sedang mereka mengetahui. Mereka itu balasannya ialah ampunan dari Tuhan mereka dan syurga yang di dalamnya mengalir sungai-sungai, sedang mereka kekal di dalamnya; dan itulah sebaik-baik pahala orang-orang yang beramal.”(QS. Ali’Imran: 135-136).

Mengecewakan Syaitan. Sesungguhnya syaitan telah berkata,”Demi kemuliaan-Mu ya Allah, aku terus-menerus akan menggoda hamba-hamba-Mu selagi roh mereka ada dalam badan mereka (masih hidup). Maka Allah menimpalinya,”Dan demi kemuliaan dan keagungan-Ku, Aku senantiasa mengampuni mereka selama mereka memohon ampunan (beristighfar) kepada-Ku.”(HR.Ahmad dan al-Hakim).

Menyebabkan Syaitan Putus-asa. Ali bin Abi Thalib r.a pernah didatangi oleh seseorang, "Saya telah melakukan dosa’. 'Bertaubatlah kepada Allah, dan jangan kamu ulangi’, kata Ali. Orang itu menjawab,’Saya telah bertaubat, tapi setelah itu saya berdosa lagi’. Ali berkata, ‘Bertaubatlah kepada Allah, dan jangan kamu ulangi’. Orang itu bertanya lagi,’Sampai bila?’ Ali menjawab,’ Sampai syaitan berputus asa dan merasa rugi.” (Kitab Tanbihul Ghafilin: 73).

Terhindar Dari Azab Api Neraka. Allah berfirman, "Dan Allah sekali-kali tidak akan mengazab mereka, sedang kamu berada di antara mereka. Dan tidaklah (pula) Allah akan mengazab mereka, sedang mereka meminta ampun.”(QS.al-Anfal: 33).

Menghilangkan Kesedihan. Rasulullah bersabda, "Barangsiapa yang senantiasa beristighfar, maka Allah akan memberikan kegembiraan dari setiap kesedihannya, dan kelapangan bagi setiap kesempitannya, dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangka.”(HR.Abu Daud, Ibnu Majah dan Ahmad).

Diberikan Kegembiraan. Rasulullah s.a.w bersabda, "Barangsiapa yang senantiasa beristighfar, maka Allah akan memberikan kegembiraan dari setiap kesedihannya, dan kelapangan bagi setiap kesempitannya dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangka,”(HR.Abu Daud, Ibnu Majah dan Ahmad).

Melancarkan Rezeki. Rasulullah s.a.w bersabda,”Sesungguhnya seorang hamba boleh tertahan rezekinya kerana dosa yang dilakukannya.” (HR.Ahmad, Ibnu Hibban dan Ibnu Majah).

Membersihkan Hati. Rasulullah s.a.w bersabda,”Apabila seorang mukmin melakukan suatu dosa, maka tercoretlah noda hitam di hatinya. Apabila ia bertaubat, meninggalkannya dan beristighfar, maka bersihlah hatinya.”(HR.Nasa’i, Ibnu Majah, Ibnu Hibban, Tirmidzi).

Mengangkat Darjat Di Syurga. Rasulullah bersabda,”Sesungguhnya Allah akan mengangkat derajat seorang hamba di syurga. Hamba itu berkata,’Wahai Allah, dari mana saya dapat kemuliaan ini?’ Allah berkata,’Kerana istighfar anakmu untukmu’.”(HR.Ahmad dengan sanad hasan).

Mengikut Sunnah Nabi. Abu Hurairah berkata,”Saya telah mendengar Rasulullah bersabda, 'Demi Allah, Sesungguhnya aku minta ampun kepada Allah (beristighfar) dan bertaubat kepada-Nya dalam sehari lebih dari tujuh puluh kali’.”(HR.Bukhari).

Menjadi Sebaik-baik Orang Yang Bersalah. Rasulullah bersabda,”Setiap anak Adam pernah bersalah, dan sebaik-baik orang yang bersalah adalah yang segera bertaubat.”(HR.Tirmidzi, Ibnu Majah, al-Hakim).

Bersifat Sebagai Hamba Allah Yang Sejati. Allah berfirman,”Dan Allah Maha Melihat akan hamba-hamba-Nya. (Yaitu) orang-orang yang berdo’a:”Ya Tuhan kami, sesungguhnya kami telah beriman, maka ampunilah segala dosa kami dan peliharalah kami dari siksa neraka,”(iaitu) orang-orang yang sabar, yang benar, yang tetap ta’at, yang menafkahkan hartanya (dijalan Allah), dan yang memohon ampun (beristighfar) di waktu sahur.”(QS.Ali’Imran: 15-17).

Terhindar Dari Menjadi Orang Yang Zalim. Allah berfirman,”…Barang siapa yang tidak bertaubat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim.”(QS. al-Hujurat: 11)

Mudah Mendapat Anak. Allah berfirman,”Maka aku katakan kepada mereka:”Mohonlah ampun (istighfar) kepada Tuhanmu, sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun, niscaya Dia akan mengirimkan hujan kepadamu dengan lebat, dan memperbanyakkan harta dan anak-anakmu, dan mengadakan untukmu kebun-kebun dan mengadakan (pula didalamnya) untukmu sungai-sungai.” (QS.Nuh: 10-12).

Sentiasa Diturunkan Air Hujan. Ibnu Shabih berkata,”Hasan al-Bashri pernah didatangi seseorang dan mengadu bahwa lahannya tandus, ia berkata, ‘Perbanyaklah istighfar’. Lalu ada orang lain yang mengadu bahwa kebunnya kering, ia berkata, ‘Perbanyaklah istighfar’. Lalu ada orang lain lagi yang mengadu bahwa ia belum punya anak, ia berkata,’Perbanyaklah istighfar’. (Kitab Fathul Bari: 11/98)

Bertambah Kekuatannya. Allah berfirman,”Dan (dia berkata): "Hai kaumku, mohonlah ampun kepada Tuhanmu lalu bertobatlah kepada-Nya, niscaya Dia menurunkan hujan yang sangat deras atasmu, dan Dia akan menambahkan kekuatan kepada kekuatanmu, dan janganlah kamu berpaling dengan berbuat dosa.” (QS. Hud: 52)

Bertambah Kesejahteraannya. Allah berfirman,”Maka aku katakan kepada mereka: "Mohonlah ampun kepada Tuhanmu, sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun, niscaya Dia akan mengirimkan hujan kepadamu dengan lebat, dan membanyakkan harta dan anak-anakmu, dan mengadakan untukmu kebun-kebun dan mengadakan (pula di dalamnya) untukmu sungai-sungai.”(QS.Nuh: 10-12).

Menjadi Orang Yang Beruntung. Allah berfirman, "Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung.”(QS.an-Nur: 31).
Aisyah berkata,”Beruntunglah, orang-orang yang menemukan istighfar yang banyak pada setiap lembar catatan harian amal mereka.”(HR.Bukhari).

Keburukannya Diganti Dengan Kebaikan. Allah berfirman, "Kecuali orang-orang yang bertaubat, beriman dan mengerjakan amal saleh; maka kejahatan mereka diganti Allah dengan kebajikan. Dan adalah Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (QS. al-Furqan: 70).
“Dan dirikanlah solat itu pada kedua tepi siang (pagi dan petang) dan pada bahagian permulaan daripada malam. Sesungguhnya perbuatan-perbuatan yang baik itu menghapuskan (dosa) perbuatan-perbuatan yang buruk. Itulah peringatan bagi orang-orang yang ingat.”(QS. Hud: 114).

Bercitra Sebagai Orang Mukmin. Rasulullah bersabda,”Tidak seorangpun dari umatku, yang apabila ia berbuat baik dan ia menyedari bahawa yang diperbuat adalah kebaikan, maka Allah akan membalasnya dengan kebaikan. Dan tidaklah ia melakukan suatu yang tercela, dan ia sadar sepenuhnya bahawa perbuatannya itu salah, lalu ia mohon ampun (beristighfar) kepada Allah, dan hatinya yakin bahawa tiada Tuhan yang boleh mengampuni kecuali Allah, maka dia adalah seorang Mukmin.”(HR.Ahmad).

Berkeperibadian Sebagai Orang Bijak. Seorang ulama berkata,”Tanda orang yang arif (bijak) itu ada enam. Apabila ia menyebut nama Allah, ia merasa bangga. Apabila menyebut dirinya, ia merasa hina. Apabila memperhatikan ayat-ayat Allah, ia ambil pelajarannya. Apabila muncul keinginan untuk bermaksiat, ia segera mencegahnya. Apabila disebutkan ampunan Allah, ia merasa gembira. Dan apabila mengingat dosanya, ia segera beristighfar.” (Kitab Tanbihul Ghafilin: 67).

Rabu, 17 April 2013

Sumpah laknat Saiful Bukhari - Lihat siapa yang kena laknat

Pada 6.15 petang Jumaat, 15 Ogos 2008 di dewan utama, Masjid Wilayah Persekutuan, Jalan Duta, Kuala Lumpur, Saiful telah mengangkat sumpah mubahalah mengikut syariat Islam bahawa beliau bercakap benar. Upacara itu selama 15 minit disaksikan kira-kira 30 orang termasuk jurugambar dan juruvideo. Rakaman dilakukan oleh 'unit media' yang tidak dikenali. Saiful membaca beberapa ayat al Quran termasuk Surah Al-Fatihah.

Antara saksi sumpah tersebut ialah bapa beliau sendiri, Azlan Mohd Lazim dan imam masjid tersebut Ramlang Porigi. Sidang media telah diadakan selepas itu di Hotel Dinasti, Kuala Lumpur.

Kini, setelah hampir lima tahun sumpah laknat itu dilafazkan, rakyat dapat melihat dan menilai apa yang sebenarnya telah berlaku ke atas beliau dan yang dituduh, DS Anwar Ibrahim juga ke atas mereka yang menyokong kedua-dua pihak.

Diantara yang dapat dipaparkan apa yang menimpa Saiful dan Anwar mengikut berita-berita yang ada ialah:

Pada 24/08/08 bekas Imam Masjid Wilayah Persekutuan yang menjadi saksi sumpah laknat tersebut, Ustaz Ramlan Porigi telah menganggap tuduhan liwat membabitkan Datuk Seri Anwar Ibrahim hanya untuk mengaibkan tokoh tersebut.

Pada 27/02/10 Diberitakan Saiful telah putus tunang dengan Janna Syariza bt. Mohd Zaki (asal Damansara Utama), nama yang hebat sewaktu kes tuduhan liwat terhadap Anwar berjalan.

Pada 30/9/10 Kereta Proton Waja milik Mohd Saiful Bukhari Azlan, dilaporkan hilang di Medan Tunku

Pada 28/07/10 didedahkan kisah Saiful mempunyai hubungan cinta dengan Farah Azlina, Timbalan Pendakwa Raya kes liwat beliau.

9/01/12 - Hakim Mohamad Zabidin, dalam keputusan yang mengejutkan memutuskan Anwar tidak bersalah dan mengarahkan supaya beliau dibebaskan. Hakim Mohamad Zabidin berkata kedua-dua bukti iaitu DNA dan oral-lisan tak boleh sabitkan kesalahan.

Pada 22/5/12 pula, bekas Peguam Cara Negara II, Datuk Mohamed Yusof Zainal Abiden yang menjadi Pendakwa di dalam kes liwatnya mengisytiharkan menjadi peguam bela Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Pada 8/3/13, ayahnya sendiri, Azlan Mohd Lazim mendedahkan kes liwat kedua yang melibatkan anaknya dengan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah sebuah “konspirasi politik jahat” dan memohon maaf kepada Anwar dan keluarganya kerana telah banyak menderita dan sengsara akibat fitnah ini,”

Pada 9/3//13 terus terhumban sebagai anak derhaka lantaran beraninya beliau menempelak ayahnya sendiri kerana dituduh ayahnya dipergunakan Anwar.


Tidak adil jika hanya melihat sebelah pihak. Sekarang apa yang berlaku kepada Anwar pula selepas sumpah laknat Saiful itu?

Ini yang sempat dikompilkan oleh GB:

Pada 4/4/11 Video chinadoll terhadapnya disebarkan oleh Datuk T gagal kerana lelaki di dalam video berkenaan berperut buncit dan teteknya menggeleber.

Pada 9/01/12 - Hakim Mohamad Zabidin, dalam keputusan yang mengejutkan memutuskan Anwar tidak bersalah dan mengarahkan supaya beliau dibebaskan. Hakim Mohamad Zabidin berkata kedua-dua bukti iaitu DNA dan oral-lisan tak boleh sabitkan kesalahan.

18/6/12 atuk Seri Anwar Ibrahim menang kes saman fitnah yang dibawa Ketua Pembangkang itu ke atas bekas rakan sukan tenisnya, Datuk S. Nallakaruppan berhubung kenyataan kononnya menerima wang sebanyak RM60 juta.

16/1/13 Datuk Seri Anwar Ibrahim menang kes saman terhadap Khairy Jamaluddin Abu Bakar berikutan Ketua Pemuda Umno itu menarik semula kenyataan fitnah beliau ke atas Ketua Umum KEADILAN dan kes selesai.

Khairy sebelum ini berpendirian bahawa beliau ada menuturkan kata-kata terhadap plaintif (Anwar) adalah pengkhianat Melayu dan boneka kepada Amerika Syarikat dan Yahudi.

21/1/13 Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini menang kes saman fitnah RM50 juta terhadap Utusan Melayu Bhd dan ketua pengarangnya berhubung artikel berkaitan temu bualnya yang disiarkan oleh BBC tahun lalu.

Utusan didapati bersalah memfitnah Anwar kerana menuduh beliau menyokong pergerakan lesbian, gay, biseksual dan transeksual (LGBT).

Bukalah matamu wahai rakyat Malaysia!

Bagi kita, kita akan terus berdoa!

اللهم ارنا الحق حقا وارزقنا اتباعه وارنا الباطل باطلا وارزقنا اجتنابه
1) Allahumma arinal haqqa, haqqa, warzuqnattiba’ah,
wa arinal bathila bathila, warzuqnajtinabah

Ya Allah, tunjukkanlah yang haq itu sebagai haq, dan kurniakanlah kami kekuatan untuk mengikutinya (memperjuangkannya), dan tunjukkanlah yang batil itu sebagai batil dan kurniakanlah kami kekuatan untuk menjauhinya (menghapuskannya).

وقل رب أدخلني مدخل صدق وأخرجني مخرج صدق
واجعل لي من لدنك سلطانا نصيرا
وقل جاء الحق وزهق الباطل إن الباطل كان زهوقا
2) Rabbi adkhilni mudkhala sidqin wa akhrijni mukhraja sidqin waj'alli min ladunka sulthanan nasiiran
wa qul ja alhaqqu wa zahaqal bathil innal bathila kana zahuqan

Ya Allah, masukkanlah aku secara masuk yang benar dan keluarkanlah(pula) aku secara keluar yang benar dan berikanlah kepadaku dari sisi-Mu kekuasaan yang menolong. Dan katakanlah yang benar telah datang dan yang batil telah lenyap. Sesungguhnya yang batil itu adalah sesuatu yang pasti lenyap. Amiin!

Pelancaran Buku 'Bicara Ini demi Ilahi' Oleh TGNA

Bicara Cinta dan Pelancaran Buku Nik Aziz - 'Bicara Ini Demi Ilahi'


Bicara Cinta dan Pelancaran Buku 'Bicara Ini demi Ilahi' oleh Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat adalah anjuran Sinar Harian.

Menurutnya, Sebagai sebuah negara demokrasi proses Pilihan Raya Umum di Malaysia perlu dilakukan kerana Allah bukan kerana paksaan./MobTV.my

Link video : http://www.mobtv.my/talkshow-3158.html 

Jawatan Kosong Di Pusat Pembangunan Kemahiran Negeri Terengganu (TESDEC)

Warganegara Malaysia yang berkelayakan dipelawa untuk mengisi jawatan kosong di Pusat Pembangunan Kemahiran Negeri Terengganu (TESDEC) seperti berikut

1. Pegawai Teknologi Maklumat (EIO)
2. Juruteknik Komputer (TSO)

1. Permohonan hendaklah di buat melalui borang jawatan kosong yang boleh didapati melalui website www.tesdec.edu.my .

2. Permohonan hendaklah dibuat dengan mengemukakan butir-butir peribadi (resume), salinan
kelulusan pengalaman kerja, gaji semasa/terakhir dan gaji yang dipohon beserta sekeping gambar
ukuran passport (tidak dikembalikan). Permohonan yang lengkap hendaklah dihantar kepada :

TESDEC SERVICES SDN BHD
KAWASAN PERINDUSTRIAN BUKIT KHOR,
21600 MARANG, TERENGGANU.
( u/p : Bahagian Sumber Manusia )

3. Permohonan yang lengkap hendaklah dihantar ke alamat di atas selewat-lewatnya 2 Mei 2013 (Khamis).

4. Hanya calon-calon yang layak selepas tapisan sahaja akan dipanggil temuduga. Calon-calon yang
tidak menerima jawapan selepas tiga (3) bulan iklan ditutup hendaklah menganggap permohonan
mereka tidak berjaya.


Muat Turun

Semakan Pemilih Dan Lokasi Mengundi PRU13

Tarikh Pilihanraya sudah diumumkan. Calon-calon untuk bertanding bagi pilihan raya ke-13 pun ada yang sudah diuar-uarkan oleh parti yang bakal bertanding. Tapi rakyat Malaysia yang bakal turun memangkah kertas undi nanti sudah buat semakan pemilih belum?
 
 Mungkin sudah berdaftar, tapi lokasi mengundi belum tahu. Jadi tak salah kalau buat semakan awal supaya anda tahu lokasi, peti undi mana yang akan dimasukkan kertas undi nanti. Selain itu, bolehlah kenal-kenal dan kaji selidik serba sedikit latar belakang calon wakil rakyat di tempat anda.

Ambo sudah pun semak lokasi mengundi ambo tapi logo hak ambo nak pakah tak dok. parok.....Takbir!!!!

Selasa, 16 April 2013

Jawatan Kosong Koperasi Warga USM di Kelantan Berhad

JAWATAN : PENOLONG PEGAWAI PERUBATAN


SYARAT-SYARAT 
1.Lelaki;
2.Warganegara Malaysia;
3.Berumur 21 tahun ke atas pada tarikh tutup iklan;
4.Kelayakan akademik sekurang-kurangnya diploma pembantu perubatan atau diploma lain yang setaraf;
5.Mempunyai pengalaman bekerja yang berkaitan akan diberi keutamaan;
6.Mempunyai lesen memandu GDL yang sah;
7.Amanah, berdisiplin, bertanggungjawab dan sanggup bekerja di luar waktu bekerja sekiranya diperlukan.
 
PENETAPAN GAJI PERMULAAN
 
Gaji permulaan akan dirunding (berdasarkan kelayakan dan pengalaman).
 
CARA MEMOHON
a)Permohonan hendaklah menggunakan borang yang boleh didapati di Laman Web Koperasi di http://www.koperasi.kk.usm.my atau klik di sini.
b)Tarikh tutup permohonan ialah pada 18 April 2013.
c)Semua permohonan hendaklah disertakan dengan salinan sijil yang diakui sah dan juga gambar berukuran passport yang terbaru dan di hantar terus kepada :
 
KOPERASI WARGA USM KELANTAN BERHAD (D-3-0261)
Tingkat Bawah Bangunan Hospital USM,
16150 Kubang Kerian,
Kota Bharu,
Kelantan.
Tel:09-7671285 Faks:09-7656224
 
 
PERHATIAN
 
a)Hanya calon yang layak selepas tapisan sahaja akan dipanggil untuk temuduga.
b)Permohonan yang tidak menerima apa-apa pemberitahuan dalam tempoh 2 bulan dari tarikh iklan ditutup hendaklah menganggap permohonan tidak berjaya.

Jawatan Kosong MRSM di Kepala Batas - TERBUKA Sehingga Mei 2013

Permohonan adalah dipelawa daripada Warganegara Malaysia yang berkelayakan untuk mengisi kekosongan jawatan secara SAMBILAN seperti yang diterangkan di bawah :-

1. PEGAWAI PERKHIDMATAN PENDIDIKAN SISWAZAH

SUBJEK : i) GURU SEJARAH / MORAL / SIVIK - 1 kekosongan (SEGERA)

              ii) GURU BAHASA MELAYU - 1 kekosongan (Bulan MEI)

              iii) GURU KIMIA - 1 kekosongan (Bulan MEI)

(a) Taraf Jawatan : SAMBILAN

(b) Kadar Gaji : RM100.00 SEHARI

2. SYARAT LANTIKAN

Calon bagi lantikan hendaklah memiliki kelayakan seperti berikut :

a) Warganegara Malaysia;
b) Berumur tidak kurang dari 18 tahun pada tarikh tutup iklan jawatan;
c) Ijazah Sarjana Muda dalam bidang berkaitan yang diiktiraf oleh kerajaan daripada kerajaan serta Diploma Pendidikan; atau
d) Ijazah Sarjana Muda Kepujian dalam bidang berkaitan yang diiktiraf oleh kerajaan daripada kerajaan serta Diploma Pendidikan; dan
e) Kepujian Bahasa Malaysia/Bahasa Melayu (termasuk lulus Ujian Lisan) pada peringkat SPM.
f) Calon-calon yang tidak memiliki Diploma Pendidikan tetapi memiliki kelayakan seperti yang dinyatakan di atas boleh juga memohon.

3. CARA MEMOHON

Pemohon hendaklah mengemukakan surat permohonan secara rasmi beserta resume dan sijil-sijil yang disahkan, surat beranak, kad pengenalan dan lain-lain dokumen berkaitan serta sekeping gambar berukuran passport dihantar kepada :-

PENGETUA
MAKTAB RENDAH SAINS MARA KEPALA BATAS
JALAN TUN HAMDAN SHEIKH TAHIR
13200 KEPALA BATAS
PULAU PINANG

TEL : 04-575 5542/5650
FAKS : 04-575 5496

Gempar !! Rangka misteri 600 tahun dijumpai ???

Daily Mail


Ahli arkeologi Ireland Utara menemui rangka seorang remaja perempuan yang mungkin menjadi mangsa pembunuhan misteri kira-kira 600 tahun lalu di sebuah tapak pembinaan jalan di Enniskillen, Fermanagh, baru-baru ini.

Selain rangka gadis itu, ahli arkeologi turut menemukan kira-kira 4,000 artifak dipercayai daripada zaman pertengahan di lokasi yang pernah menjadi sebuah kawasan penempatan purba tersebut.

Rangka remaja perempuan itu yang dipercayai meninggal dunia pada abad ke-15 atau ke-16, tidak dikebumikan di tanah perkuburan yang disediakan dan tidak dilakukan mengikut adat tradisi masyarakat pada zaman itu.

Ini membuatkan ahli arkeologi berpendapat berlakunya perbuatan khianat terhadap remaja itu.

Sementara itu, Pengarah Tapak Penggalian, Dr. Nora Bermingham berkata, penemuan tapak itu merupakan kemuncak kepada kariernya.

"Saya percaya, pekerja penggalian juga tahu mereka sedang melakukan perkara yang luar biasa yang mungkin tidak akan dijumpai lagi selepas ini,'' katanya hari ini.

Daily Mail

Antara barang lain yang ditemukan adalah satu permainan papan zaman pertengahan, sebentuk cincin emas, mangkuk yang mempunyai ukiran, kasut kulit dan pakaian daripada pin logam yang dihias dengan baik.

Lebih 2,000 pengunjung telah melawat pusat penggalian itu dalam tempoh tiga hari ia dibuka kepada umum.

Kawasan bersejarah itu kini sedang dibangunkan untuk pembinaan jalan raya di Ireland Utara.

Bagi tempoh 10 bulan yang lalu, mesin jengkaut telah menemukan pelbagai jenis barangan di kawasan itu yang akan disimpan dan diharap, ia akan dipamerkan kepada orang ramai satu hari nanti.

Bagaimanapun, di sebalik penemuan itu, jentera berat dijangka akan kembali ke kawasan penemuan artifak esok bagi meletakkan konkrit di kawasan tersebut untuk memberi laluan kepada pembinaan jalan raya baharu bersempena sidang kemuncak G8 di Fermanagh, Jun ini.

Sejak penemuan artifak dan mayat tersebut, pembinaan jalan raya baharu itu mendapat bantahan keras daripada penduduk.

Mereka menganggap penempatan yang digelar Drumclay Crannog kira-kira 1,400 tahun lalu bersama peninggalannya, merupakan satu sejarah yang perlu dikekalkan

Cara Menjaga Kesihatan Emosi

Sihat didefinisikan sebagai sihat dari segi fizikal dan mental. Ini bererti sihat merangkumi aspek-aspek kesihatan fizikal, namun juga fikiran serta jiwa. Melalui fikiran yang sihat kita boleh wewujudkan sebuah kehidupan yang berkualiti. 
 
Kita boleh menerima perubahan yang berlaku dalam hidup dengan pandangan yang positif, mewujudkan kemampuan kreatif dalam kerjaya dan menjadikan hidup ini dengan lebih bermakna.

Berikut ada beberapa tip agar kita tetap memiliki dana menjaga fikiran yang sihat.

1. Hidup sihat
Jauhi hal-hal membuat diri anda tua sebelum usia seperti alkohol, merokok, bekerja tak kenal lelah dan berjaga sepanjang malam. Seimbangkan menu makanan anda. Cukupkan masa rehat. Bersenamlah secara teratur untuk fizikal yang cergas dan sihat. Perhatikan jam kerja anda, jangan jual masa kepada kerjaya semata-mata. Uruskanya dengan bijak.

2. Ciptakan hubungan yang harmonis
Hubugan yang sihat selalunya berlandaskan sikap saling memahami, kasih sayang dan saling memaafkan. Percayakah anda bahawa salah satu cara mengatasi stress adalah berhubungan dengan orang-orang yang kita cintai dan sayangi? Ini membuat hidup terasa indah. Dengan ikatan yang harmonis kita berfikiran lebih positif dan bersemangat. Terasa seperti ada alasan untuk hidup.

3. Cuba sesuatu yang baru
Fikiran yang sihat adalah fikiran yang sentiasa aktif dan tidak statik. Untuk menyihatkan fikiran, cambahkan minat untuk mempelajari hal-hal baru dan alami sesuatu  yang belum anda rasai. Cuba hobi berkebun , membaca buku motivasi, tonton filem baru di pawagam, ikuti kelas berenang atau pergi ke tempat yang anda tidak pernah kunjungi. Ini merangsang kereativiti dan minda anda.

4. Jalankan tugas sebaik mungkin
Kejayaan kita menjalankan tugas dengan baik menjadikan hidup lebih bermakna.  Tak kiralah anda sebagai isteri, ibu atau anak di rumah dan sebagai pekerja di pejabat, anda mempunyai tugas. Maka cuba penuhinya dengan bijak dan sehabis baik. Jika gagal sekalipun, kita tahu kita sudah mencuba apa yang termampu.

5. Sedar keterbatasan fikiran
Menyedari bahawa kita tidak boleh menyelesaikan semua masalah sendiri. Dengan menyedari keterbatasan fikiran dan kemampuan, anda tidak begitu kecewa apabila terpaksa melepaskan sesuatu walaupun sukar. Apabila kita pasrah dan redha, kita boleh menerima takdir dengan lenih baik manakala fikiran juga tidak terbeban.

6. Jadi pemaaf
Memaafkan bukan bermakna anda yang bersalah atau pengecut. Memang sukar untuk memaafkan apatah lagi kesalahan itu besar. Tapi maaf bersifat ajaib. Kita akan berasa lega apabila kita memaafkan seseorang. Seolah-olah beban yang berta di bahu hilang begitu sahaja. Sematkan sifat pemaaf kerana kita bukan sahaja dihargai malah emosi kita juga tidak terbelenggu.

Isnin, 15 April 2013

Panglima Angkatan Tentera Malaysia Memberi Jaminan Keselamatan Di Sabah

SEMPORNA: Keadaan di pantai timur Sabah dan negeri Sabah keseluruhannya adalah selamat dan kini bebas daripada ancaman militan dari selatan Filipina.

Jaminan keselamatan itu diberi oleh Panglima Angkatan Tentera Jen Tan Sri Zulkifeli Mohd Zin.

"Saya dan Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar ingin meyakinkan seluruh rakyat Malaysia dan masyarakat antarabangsa bahawa keselamatan di pantai timur Sabah dan seluruh negeri ini adalah terjamin dan ancaman yang kita hadapi itu telah kita hapuskan sepenuhnya.

"Kami sebagai pasukan keselamatan akan melakukan apa sahaja untuk memastikan keadaan itu berterusan sampai bila-bila," katanya kepada pemberita selepas memberi taklimat mengenai perkembangan keselamatan semasa di kawasan pantai timur Sabah kepada ketua-ketua dan pemimpin masyarakat Cina di sini hari ini.

Majlis itu turut dihadiri Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Datuk Seri Mohd Shafie Apdal.

Zulkifeli berkata jumlah anggota tentera di Lahad Datu akan dikurangkan dan ditempatkan di kawasan lain seperti Semporna dan Sandakan secara beransur-ansur.

Beliau berkata anggota tentera yang dipindahkan itu akan tinggal di kem-kem tentera di kawasan mereka ditempatkan.

Mengenai Operasi Daulat yang akan ditamatkan dalam beberapa hari lagi, Zulkifeli berkata operasi itu akan ditransisikan kepada Kawasan Khas Keselamatan Pantai Timur Sabah (ESSCOM) secara berperingkat.

Beliau berkata pada masa ini pegawai-pegawai ESSCOM telah berada bersama-sama beliau di markas operasi di Felda Sahabat untuk memantau pelaksanaan operasi.

Jumaat, 12 April 2013

Rekaan dari tin

Buat masa ni x da stok utk dijual, cuma pamer sahaja.... tunggulah nanti kemunculannya di sekitar Keramat, Kuala Lumpur
 

Kisah Seorang Yahudi tinggal di rumah Rasulullah

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam pun telah mengizinkan seorang yahudi hadir dan tinggal di rumah Baginda tanpa mengusirnya , padahal ia seorang yahudi yang berbeda agama dengan Rasul shallallahu ‘alaihi wasallam , tetapi Baginda mengizinkan yahudi itu tinggal di rumah beliau ,



Baginda tidak melarangnya atau dengan mengatakan : ” engkau yahudi tidak boleh tinggal di rumahku , kotor dan najis !! ” , tidak demikian akhlak Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam .

Orang yahudi itu tinggal bersama Rasulullah dan tidur disana , makan sepiring dengan Rasul, membawakan air minum Rasul , seakan telah menjadi bagian di keluarga Rasul shallallahu ‘alaihi wasallam dan tidak dipaksa untuk mengikuti agama Islam , sampai suatu saat ia sakit dan Rasul menjenguknya,

Rasul tidak berkata : ” syukur yahudi itu sakit dan tidak tinggal di rumahku lagi ” , rasul tidak demikian tetapi beliau berkata : ” mana orang yahudi yang tinggal di rumahku , mengapa dia pergi, apa kesalahanku ? ! ” .

Maka setelah rasul sampai di rumah orang yahudi itu , ternyata ia sudah dekat dengan sakaratul maut , maka Rasul berkata : ” wahai pemuda , maukah kau ucapakan ” Laa ilaaha illallah Muhammad Rasulullah ” , maka pemuda itu pun ragu untuk mengucapkannya ia menoleh ke ayahnya yang juga beragama yahudi ,maka ayahnya berkata : ” betul , taati Aba Al Qasim dan ikuti ucapan itu ” ,

Dan pemuda itupun mengucapkan ” Laa Ilaaha Illallah Muhammad Rasulullah ” kemudian ia pun wafat , maka berubahlah wajah Rasul shallallahu ‘alaihi wasallam bagaikan belahan bulan purnama dari terang dan bercahaya karena gembira melihat orang yahudi yang tinggal di rumahnya itu wafat dalam keadaan Islam , demikian indahnya kerukunan umat beragama.

Khasiat buah betik!!!

Suara Bertaut memang dari dulu lagi suka makan buah betik,, di sini ingin kongsikan kepada anda semua.....


  1. kaya dengan vitamin C - kandungan vitamin C dalam buah betik adalah lebih tinggi daripada buah limau..  setengah biji buah betik yang sederhana saiznya dapat membekalkan 100% keperluan vitamin C dalam sehari..
  2. merawat kulit - bagi merawat masalah kulit seperti jerawat & kedutan, kandungan dalam vitamin C yang terdapat dalam buah betik amat membantu. Hancurkan buah tersebut dan kemudian tampalkan di tempat yang bermasalah setengah jam sebelum mandi dan lihatlah hasilnya...
  3. lindungi jantung - zat vitamin A dan pelbagai jenis zat vitamin B seperti riboflavin , zat folate , dan cryphtoxanthin adalah sejenis karotena yang menghasilkan warna bagi isi buah betik. unsur ini amat penting bagi kesihatan jantung selain melindungi daripada rosak.
  4. lawaskan kencing - betik masak yang dicampurkan madu asli adalah lebih baik bagi pesakit yang tidak lawas kencing. dengan membuang air kecil secara baik , ia dapat menghindarkan kamu daripada mendapat masalah batu karang pada pundi kencing.
  5. tonik tambahan - buah betik yang kaya dengan vitamin A & C ini dapat menambahkan tenaga buat mereka yang selalu mengalami keletihan / kelesuan . jika dicampurkan dengan madu / susu, ia boleh menjadi tonik yang tinggi khasiatnya bagi kanak-kanak serta mereka yang lemah tenaga kerana sakit.
  6. proses penghadaman - betik mengandungi serat, zat protien dan enzim papain. enzim papain merupakan unsur yang amat berkesan dalam proses penghadaman makanan serta membantu mengelakkan diri daripada masalh sembelit.
Diharap mulai sekarang buah betik menjadi kegemaran anda....

Terkini !!! Senjata Api Disorokkan Lagi Di Lahad Datu !!!

FotoLahad Datu: Satu persatu helah pengganas termasuk menyembunyikan senjata api yang digunakan ketika menceroboh di pantai timur Sabah dapat ‘dibaca’ oleh pasukan keselamatan negara.

Terbaru, pasukan tentera yang melakukan operasi pembersihan dan fasa penstabilan menemui sejumlah senjata api yang disembunyikan di dalam paya dan ditanam di sekitar Kampung Tanduo serta kampung berhampiran.

Panglima Angkatan Tentera, Jeneral Tan Sri Zulkifeli Mohd Zin berkata, selain senjata api (senjata berat dan ringan), pasukan keselamatan turut menemui pakaian seragam, pakaian awam serta beberapa barang lain milik pengganas.

“Walaupun jumlah barangan yang ditemui termasuk senjata api tidak banyak, operasi penggeledahan tetap dilakukan berterusan.

“Saya yakin saki-baki pengganas yang jumlahnya kurang dari 10 orang itu semakin berkurangan. Justeru, pasukan keselamatan meningkatkan risikan bagi mengesan pengganas yang masih ada,” katanya di sini, semalam.

Semenjak kehadiran ATM dalam usaha membantu PDRM bagi mengatasi pencerobohan di Lahad Datu, Suara Bertaut berasa bangga dengan keupayaan, kebolehan dan kelengkapan yang dimiliki oleh pasukan itu untuk mengawal keselamatan negara dari ancaman musuh... TQ ATM / PDRM

"Jasamu dikenang oleh masyarakat"

Renungan Untuk Suami/Isteri!!!!

Bila saya belajar prinsip ni, baru saya faham kena kita ibubapa tak boleh berselisih depan anak-anak. Ia akan bagi kesan pada anak-anak.

                       

Kalau suami komen, tegur, dan marah isteri depan anak-anak, anak-anak akan belajar dari situ. Walaupun mungkin komen suami dengan niat nak membetulkan isteri, tapi ia tetap beri kesan yang buruk!

Anak-anak akan tengok, ayahnya tak hormat ibunya. Ibunya dengan mudah boleh dikritik dan dikomen. Bukan dihormati dan disegani. Suatu hari nanti, dia akan ‘ambik tempat’ ayahnya – tegur, komen, marah dan tak hormat ibunya. Dia tak respek ibunya sendiri sebagaimana bapa tak respek isterinya.

Maka tak peliklah kalau anak-anak tak dengar cakap ibunya. 10 kali suruh kemas mainan tapi tak jalan-jalan juga. Malah dia boleh buat ‘bodoh’ apa saja suruhan ibunya. Ibunya hilang ‘bisa’ depan anak-anak.

Promotelah Isteri Depan Anak-anak

Kita sepatutnya kena selalu promote (edify) isteri kita depan anak-anak. Zahirkan yang kita respek isteri kita depan anak-anak. Sentiasa cakap pada anak-anak yang ibunya seorang yang baik, hebat, berjasa, bagus dan sebagainya. Supaya isteri kita ada wibawa terhadap anak-anak. Anak-anak akan benar-benar percaya dan respeknya pada ibunya.

Sekali ibunya cakap, dia pasti akan dengar. Sebab mereka respek!

Mempromosikan isteri kepada anak-anak sebenarnya kita memberi satu ‘kuasa’ (empower) untuk isteri mendidik mereka dengan mudah. Kita mempermudahkan isteri untuk bantu kita didik anak-anak kita! Yang akhirnya memudahkan kita!

Jadi, kalau anak-anak tak dengar cakap (ibu/ bapa), cuba semak balik macam mana kita melayan isteri/ suami depan anak-anak! Kerana walaupun anak-anak tak cukup bagus untuk dengar apa yang kita CAKAP, tapi mereka tak pernah gagal untuk tiru apa yang kita BUAT…

ingat lah wahai suami di dunia ini,jgn sekali marah isteri anda di depan anak2,itu contoh x bagus utk anak 2 anda.

Sama-sama kita fikirkan…

10 mayat yang tidak akan reput di dalam kubur



 
Disebutkan oleh hadis Rasulullah SAW bahwa 10 orang yang mayatnya TIDAK BUSUK dan TIDAK REPUT dan akan bangkit dalam keadaan tubuh asal pada hari Qiamat :

1-Para Nabi-Nabi

2-Para Ahli Jihad Fisabilillah

3-Para Alim Ulama Menegakkan Kalimah Allah.

4-Para Syuhada sentiasa memperjuangkan Islam.

5-Para Penghafal Al Quran dan Beramal dengan Al-Quran.

6-Imam atau Pemimpin yang Adil dalam menegak Syariat Allah.

7-Tukang Azan yang tidak meminta habuan.

8-Wanita yang mati semasa melahirkan anak serta sentiasa TAAT pada perintah Allah.

9-Orang mati dibunuh atau dianiaya kerana mempertahan Maruah dan Agama.

10-Orang yang mati di siang hari atau di malam Jumaat jika mereka itu dari kalangan orang yang beriman yang sentiasa menjaga hukum agama semasa hidup di atas dunia.

PANGLIMA ANGKATAN TENTERA MENAFIKAN DAKWAAN PKR MENGENAI ISU KOR RISIK ATM!!

“Pasukan ATM (Angkatan Tentera Malaysia) ditugaskan menjaga keamanan bukan untuk menghuru-harakan negara,” katanya.

“Ia tidak betul. Saya menafikan sekeras-kerasnya dakwaan mereka. Mereka sengaja mewujudkan kenyataan itu dan saya pasti ia rancangan mereka untuk menyalahkan kita (ATM).

“Perkara itu hanya strategi pihak berkenaan untuk menyalahkan ATM sekiranya ada huru-hara yang sebenarnya dirancang mereka,” katanya.





Ramai yang mengucap panjang apabila baca berita pemimpin PKR Datuk Johari Abdul yang dakwa dapat maklumat kononnya Kor Risik ATM melatih Pemuda UMNO dan orang awam buat huru-hara masa PRU. Johari 'lontar bom asap' itu dalam satu sidang media di ibu pejabar PKR baru-baru ini.

Bagi Panglima Angkatan Tentera, Jeneral Tan Sri Zulkifeli Mohd Zin dakwaan itu bukan sahaja tidak berasas bahkan menganggap ia merupakan strategi pembangkang untuk menyalahkan pihak tertentu khususnya ATM apabila berlaku huru-hara.

Khamis, 11 April 2013

300 Wira Gugusan Labian Pulang



LAHAD DATU- Seramai 300 anggota tentera dari Batalion Ketiga Rejimen Renjer Diraja (RRD) pulang Rabu selepas lebih tiga bulan berkhidmat di Kampung Tanjung Labian dan Tanjung Batu berikutan insiden pencerobohan pengganas di pantai timur Sabah.


Pegawai Memerintah Tiga RRD, Lt Kol Wan Edenin Wan Mahsin berkata kesemua wira negara itu akan pulang ke Kem Oya, Sibu, Sarawak dan digantikan dengan Batalion Kesembilan RRD dari Taiping, Perak. ”Mereka akan meneruskan tugas-tugas penstabilan kawasan dan memperbaiki serta meningkatkan keyakinan penduduk di sini,” katanya kepada pemberita.

Kepulangan anggota keselamatan itu diiringi ucapan penghargaan oleh penduduk yang berkumpul di kawasan masuk dan keluar kampung.

Sambil memegang kain rentang yang tertulis ucapan terima kasih di atas jasa perwira negara menjaga keselamatan penduduk setempat susulan pencerobohan itu, mereka mengambil peluang bersalaman dengan anggota keselamatan berkenaan.

Wan Edenin berkata walaupun situasi bertambah baik, namun anggota keselamatan akan terus menjaga aspek pertahanan dan keselamatan di situ.

“Orang kampung sudah dibenarkan ke kebun dan ke laut untuk melakukan tugas harian mereka dalam keadaan lebih yakin,” katanya.

Penduduk dibenarkan pulang ke rumah masing-masing sejak 30 Mac selepas pasukan keselamatan memastikan kawasan mereka selamat daripada ancaman penceroboh militan dari Sulu.

Sementara itu, kehadiran murid Sekolah Kebangsaan (SK) Tanjung Labian dan Lok Buani semakin meningkat hari ini berbanding hari pertama kedua-dua sekolah itu dibuka Isnin lepas.

Guru Besar SK Labian, Sakka Labacho berkata 188 murid hadir ke sekolah hari ini berbanding 151 Isnin lepas. Sekolah yang dibuka sejak 1966 itu mempunyai 252 murid dan 18 guru.

“Kita diberitahu bagi 64 murid yang tak hadir, ada antara mereka masih menetap di penempatan sementara dan tiada kenderaan untuk hadir ke sekolah,” katanya semasa menerima lawatan Timbalan Pesuruhjaya Polis Sabah Datuk Tan Kok Lian.

Beliau berkata bagi menggantikan sesi pembelajaran yang tertinggal berikutan penutupan sekolah selama sebulan, kelas ganti akan diadakan setiap Sabtu bermula minggu ini.

Di SK Lok Buani, 120 murid hadir ke sekolah hari ini berbanding 97 Isnin lepas. Sekolah itu mempunyai 150 murid.

Guru Besar SK Lok Buani Saabi Hasim berkata sesi pembelajaran berjalan lancar dengan murid tidak menunjukkan sebarang trauma atau masalah lain berikutan insiden pencerobohan itu.

Tinjauan mendapati kedua-dua sekolah itu masih dikawal ketat oleh pasukan keselamatan yang turut menjalankan rondaan di kawasan sekitar.

PUSAT PEMULIHAN KEMASYARAKATAN DI SANDAKAN




SEMANGAT....Datuk Zahid Hamidi bergambar dengan para anggota dan pegawai kanan TLDM sempena lawatan kerja ke Pangkalan KD Sri Sandakan.
 
SANDAKAN: Sebanyak lima lagi Pusat Pemulihan Kemasyarakatan akan dibina termasuk satu darinya akan dilaksanakan di negeri ini. Menteri Pertahanan, Dato' Seri Ahmad Zahid Hamidi, berkata keempat-empat pembinaan pusat itu akan ditempatkan di kawasan Kem Tentera Darat di Kota Belud; sementara dua lagi akan dibina di Kem Tentera Udara dan Tentera Laut bagi membolehkan program pemulihan Orang Dalam Seliaan (ODS).
 
Bercakap kepada pemberita sempena lawatan kerja dan majlis Ramah Mesra di Jabatan Penjara di sini, kelmarin katanya usaha itu merupakan jaringan di bawah konsep 'Strategi Lautan Biru' iaitu pendekatan aplikasi secara kreatif dan inovatif dalam melaksanakan dasar kerajaan di mana Kementerian Pertahanan di bawah Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dengan Jabatan Penjara saling berkerjasama untuk membantu memulihkan banduan yang dipenjara kurang atau tidak melebihi tiga tahun.
 
Beliau berkata, program telah dilaksanakan di lima buah negeri iaitu di Kelantan, Johor, Negeri Sembilan, Kedah dan Pahang.
Katanya, sejumlah 3,000 ODS telah berjaya menjalani pemulihan dipulihkan di pusat berkenaan sejak dua tahun lepas.
 
"Tidak seorangpun yang telah dipulihkan kembali ke pusat pemulihan dan ia merupakan kerjasama pintar antara dua pihak. Elemen penting dalam pemulihan ini adalah telah menghantar pegawai pemulihan Kor Agama Tentera untuk menerapkan elemen-elemen sahsiah," jelasnya.
 
Tambahnya, ia merupakan kerjasama pintar antara usur kedua dengan menyuntik unsur pembinaan semula sahsiah di mana jabatan penjara bersama Kor Agama Tentera untuk memasukkan eleman kerjasama bagi pemulihan sahsiah.
 
Di samping itu, ujarnya, elemen menyuntik kesedaran baru di kalangan mereka kerana apabila kembali menjadi anggota masyarakat maka mereka sudah bebas untuk menjadi masyarakat di luar.
 
Katanya lagi, di bawah ODS ini akan dilatih serta diberikan tugasan bercucuk tanam dan menternak ikan tawar yang mana hasilnya nanti akan disalurkan kepada akaun masing-masing sebaik saja keluar dari pusat pemulihan berkenaan
 
Menurut beliau, pembinaan ODS tidak menelan kos tinggi yang mana dianggarkan hanya 10 peratus jumlah pembinaan sesebuah projek.
 
"Kejayaan kita memulihkan mereka mendorong kerajaan membina untuk menambah bilangan pusat pemulihan kemasyarakatan ini di setiap negeri kerana pesalah ODS akan dapat dipulihkan di pusat baru dari berada di penjara yang akan menyebabkan mereka bercampur dengan pelaku jenayah berat," Tegasnya.
 
Zahid menegaskan pusat itu lebih selesa dan dapat memberikan mereka peluang untuk kembali menjalani kehidupan sediakala apabila keluar dari pusat pemulihan berkenaan.
 
Dalam pada itu, beliau menyampaikan terima kasih kerajaan kepada kerajaan Filipina yang memberikan kerjasama penuh dalam soal keselamatan perairan negara.
 
Katanya, kerjasama antara kedua-dua negara dengan memperkukuhkan kawalan di perairan antara Angkatan Tentera Laut dan Pegawal Pantai negara jiran itu.
 
"Mereka (Filipina) telah memberikan kerjasama sepenuhnya dan hasil kerjasama antara Menteri Pertahanan (saya), dengan Setiausaha Pertahanan Fipilina dan Menteri Luar kedua-dua negara membolehkan kita memperolehi maklumat setiap yang ditahan," katanya.
 
Sebelum itu, Zahid mengadakan lawatan ke pangkalan KD Sri Sandakan sebelum ke Jabatan Penjara seterusnya ke kem tentera di Sri Kinabatangan dekat sini.
 
Beliau berkata, hasil kerjasama antara negara jiran itu juga membolehkan setiap mereka yang ditahan diketahui latarbelakang mereka sebelum membawa mereka ke mahkamah atas kesalahan menceroboh ke negara ini.
 
Katanya, kerajaan Malaysia tidak berhasrat mencampuri masalah domestik negara itu tetapi ia merupakan kerjasama pintar antara negara berjiran dalam menghadapi masalah yang ada kaitan dengan pilihanraya.
 
"Mereka tidak mahu apa yang berlaku di Lahad Datu mengganggu proses pilihanraya yang bakal diadakan tidak lama lagi," katanya
 
Terdahulu Zahid membuat lawatan ke Pangkalan KD Sri Sandakan di mana beliau telah  memuji sikap para anggota ATM yang begitu semangat berani  dan tidak gentar untuk berdepan dengan musuh-musuh yang tidak diundang itu.
 
“Kita tidak rela  tanah kita di bumi Malaysia ini khususnya di Lahad Datu Sabah  diceroboh walaupun seinci kita akan tentang habis-habisan sehingga ketitisan darah yang terakhir ini azam dan tekad kita untuk berdepan dengan para pengganas yang menggangun ketenteraman kita,” tegasnya.

PERDANA MENTERI MALAYSIA

Nama Mulai bertugas Selesai bertugas Gelaran Parti
Y.T.M Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj 1957 1970 Bapa Kemerdekaan UMNO
Tun Abdul Razak bin Haji Dato' Hussein 1970 1976 Bapa Pembangunan UMNO
Tun Hussein bin Dato' Onn 1976 1981 Bapa Perpaduan UMNO
Tun Dr. Mahathir Mohamad 1981 2003 Bapa Pemodenan UMNO
Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi 2003 (kini) Bapa Pembangunan Modal Insan [1] [2]
Pak Lah
UMNO
Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj ibni Almarhum Sultan Abdul Hamid Shah (8 Februari 1903 - 6 Disember 1990) merupakan Ketua Menteri Persekutuan Tanah Melayu dari 1955, dan Perdana Menteri pertama sejak kemerdekaan pada tahun 1957 sehingga 1970. Pembentukan Malaysia pada tahun 1963 merupakan salah satu daripada pencapaiannya yang teragung. Biasanya dikenali sebagai "Tunku", beliau juga dikenang sebagai "Bapa Kemerdekaan" dan "Bapa Malaysia".

Allahyaraham Tun Abdul Razak bin Haji Dato' Hussein (11 Mac 1922 - 14 Januari 1976) merupakan Perdana Menteri Malaysia kedua yang berkhidmat dari tahun 1970 sehingga 1976. Beliau termasyhur dalam pelancaran Dasar Ekonomi Baru (1971) (NEP) yang bertujuan untuk mengatasi masalah ketidaksamaan ekonomi dan sosial yang telah membangkitkan antagonisme perkauman dalam kalangan masyarakat Malaysia yang pelbagai kaum. Selepas kematiannya, beliau telah dikenang sebagai "Bapa Pembangunan".

Allahyaraham Tun Hussein bin Dato' Onn (12 Februari 1922 - 29 Mei 1990) merupakan Perdana Menteri Malaysia ketiga yang berkhidmat dari tahun 1976 sehingga 1981. Beliau diperlihatkan sebagai seorang yang amat ikhlas dalam perjuangan untuk mencapai perpaduan kaum dan mempunyai reputasi untuk bertindak keras kepada sesiapa yang mencuba membangkitkan kekacauan perkauman di dalam negara. Oleh sebab usahanya dalam pemupukan perpaduan di kalangan masyarakat Malaysia, Tun Hussein Onn telah dikenang sebagai "Bapa Perpaduan".
Tun Dr. Mahathir bin Mohamad (Tulisan Jawi: محضير بن محمد, dilahirkan pada 20 Disember 1925; juga digelar sebagai "Dr. M" dan nama penanya Che Det) adalah Perdana Menteri Malaysia yang keempat. Ketika penggal kepimpinannya dari 16 Julai 1981 sehingga 31 Oktober 2003, beliau menerajui negara ke arah arus kemodenan yang amat pantas dan menyebabkan kemakmuran di segala lapisan masyarakat Malaysia.
Pencapaian terbaiknya ialah keupayaannya mengekalkan keamanan dan kedamaian dalam sebuah negara yang berbilang bangsa melalui pemeliharaan suatu golongan pertengahan orang Melayu. Walau bagaimanapun, beliau sentiasa dikritik atas gaya pemerintahannya yang autokratik dan dituduh bersifat kronisme.
Beliau juga merupakan seorang tokoh politik antarabangsa yang suka berterus-terang dan bersifat kontroversi. Beliau adalah seorang penganjur gagah nilai-nilai Asia kapitalisme autokratik yang dianjurkan oleh negeri — sebagai alternatif kepada individualisme Amerika Syarikat dan kapitalisme dasar berkecuali (laissez-faire).
Dr Mahathir telah dikaitkan dengan pembangunan pelbagai projek mega pada zaman pemerintahannya seperti projek Kuala Lumpur City Centre (KLCC), Menara Berkembar PETRONAS, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dan Koridor Raya Multimedia (Multimedia Super Coridor/MSC).
Selepas persaraannya, nama Dr Mahathir terus terpahat sebagai "Bapa Pemodenan Malaysia", negarawan ulung yang telah menjadikan Malaysia sebuah negara moden, makmur, ceria dan penuh bertenaga. Pada Jun 2005, beliau dianugerahkan sebagai Tun, pangkat kehormatan yang tertinggi di Malaysia. Melalui perkhidmatannya sebagai Perdana Menteri selama 22 tahun, beliau merupakan pemimpin paling lama yang memegang jawatan tersebut di Asia Tenggara.
Yang Amat Berhormat Dato' Seri Abdullah bin Haji Ahmad Badawi (lahir: 26 November 1939; juga dikenali sebagai Pak Lah) merupakan Perdana Menteri Malaysia ke-5, mewarisi kepimpinan daripada Tun Dr. Mahathir bin Mohamad. Beliau juga merupakan Presiden UMNO, parti politik yang paling besar dalam Malaysia. Sebelum menjadi Perdana Menteri, beliau dilantik pada beberapa jawatan tinggi dalam kerajaan Malaysia. Namun, beliau dipecat sebagai Menteri kerana menyokong 'Team B' dalam Majlis Agung UMNO pada tahun 1987. Beliau tidak menjadi anggota kabinet lagi sehingga 1991. Anwar Ibrahim, yang pada masa itu Timbalan Perdana Menteri, dipecat oleh Tun Dr. Mahathir pada tahun 1998. Pada tahun 1999 Abdullah dilantik sebagai Timbalan kepada Tun Dr. Mahathir, dan pada tahun 2003, Abdullah akhirnya mewarisi jawatan Tun Dr. Mahathir sebagai Perdana Menteri Malaysia dan Presiden UMNO. Di mata orang awam, Abdullah dikenali sebagai seorang yang ramah, tegas dan mempunyai pribadi yang kuat.