Isnin, 25 April 2016

#PRNSarawak: Anak Mendiang Karpal Singh Disekat Masuk


Kini tiba pula giliran Timbalan Pengerusi DAP Pulau Pinang, Jagdeep Singh Deo disekat masuk dari negeri Sarawak. Menjelang hari penamaan calon bagi Pilihan Raya Negeri (PRN) Sarawak, anak mendiang Karpal Singh itu terpaksa melalui hari yang malang kerana kesilapan diri sendiri.

Tidak mengakui dirinya bakal membawa pengaruh buruk kepada rakyat Sarawak, Jagdeep mendakwa tindakan kerajaan negeri Sarawak yang menghalang dirinya dari memasuki negeri itu adalah disebabkan Ketua Menteri Sarawak, Adenan Satem adalah seorang penakut.

“Saya amat kecewa selepas dinafi memasuki Kuching, Sarawak oleh Jabatan Imigresen, semasa tiba di sini pada jam 9 pagi ini(ahad). Sarawak adalah sebahagian daripada Malaysia dan saya seorang warganegara Malaysia, dan secara undang-undang dan perlembagaan, saya mempunyai hak untuk masuk ke Sarawak.

“Penafian kemasukan saya dan lain-lain individu sebelum ini dalam tempoh pilihan raya Sarawak, jelas menunjukkan bagaimana sistem ini tidak demokratik. Tetapi yang lebih penting, ia isyarat bahawa kerajaan negeri Sarawak yang diketuai oleh Adenan takut menuju ke arah demokrasi yang sihat,” katanya.

Kalau takde buat salah atau bakal membawa ‘musibat’ kepada rakyat Sarawak, tak kan la dorang nak halang masuk kot! Elok si Jagdeep ni muhasabah diri dan fikir balik kenapa dia dihalang masuk daripada menyalahkan pihak berkuasa sahaja.

“Pegawai imigresen, Cik Goh memberitahu yang dia hanya melaksanakan arahan kerajaan negeri. (Saya hanya melaksanakan arahan Pihak Berkuasa Negeri) bila saya tanya sebab dihalang.

“Apabila saya tanya dia di bawah peruntukan undang-undang apa, dia (pegawai imigresen) menyatakan tidak dapat memberi sebarang jawapan dan menyatakan bahawa beliau hanya melaksanakan arahan kerajaan,” ujarnya.

Kalau tiada angin masakan pokok bergoyang, pastinya ada sebab kenapa Jagdeep dihalang masuk Sarawak. Mustahil la Adenan seorang yang pengecut seperti yang didakwa… Kelakar betul la, salah sendiri nak lempar tahi kat orang lain pulak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan