Jumaat, 12 April 2013

Khasiat buah betik!!!

Suara Bertaut memang dari dulu lagi suka makan buah betik,, di sini ingin kongsikan kepada anda semua.....


  1. kaya dengan vitamin C - kandungan vitamin C dalam buah betik adalah lebih tinggi daripada buah limau..  setengah biji buah betik yang sederhana saiznya dapat membekalkan 100% keperluan vitamin C dalam sehari..
  2. merawat kulit - bagi merawat masalah kulit seperti jerawat & kedutan, kandungan dalam vitamin C yang terdapat dalam buah betik amat membantu. Hancurkan buah tersebut dan kemudian tampalkan di tempat yang bermasalah setengah jam sebelum mandi dan lihatlah hasilnya...
  3. lindungi jantung - zat vitamin A dan pelbagai jenis zat vitamin B seperti riboflavin , zat folate , dan cryphtoxanthin adalah sejenis karotena yang menghasilkan warna bagi isi buah betik. unsur ini amat penting bagi kesihatan jantung selain melindungi daripada rosak.
  4. lawaskan kencing - betik masak yang dicampurkan madu asli adalah lebih baik bagi pesakit yang tidak lawas kencing. dengan membuang air kecil secara baik , ia dapat menghindarkan kamu daripada mendapat masalah batu karang pada pundi kencing.
  5. tonik tambahan - buah betik yang kaya dengan vitamin A & C ini dapat menambahkan tenaga buat mereka yang selalu mengalami keletihan / kelesuan . jika dicampurkan dengan madu / susu, ia boleh menjadi tonik yang tinggi khasiatnya bagi kanak-kanak serta mereka yang lemah tenaga kerana sakit.
  6. proses penghadaman - betik mengandungi serat, zat protien dan enzim papain. enzim papain merupakan unsur yang amat berkesan dalam proses penghadaman makanan serta membantu mengelakkan diri daripada masalh sembelit.
Diharap mulai sekarang buah betik menjadi kegemaran anda....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan